Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg har ikke lige set nogen #Skolechat diskussion om den nye karakterskala med et ekstra trin mellem 4-10 og en stjerne til særligt gode 12-tals elever.

Jeg har ikke lige set nogen #Skolechat diskussion om den nye karakterskala med et ekstra trin mellem 4-10 og en stjerne til særligt gode 12-tals elever.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
skolechatdkpoldkvid
16 Indlæg 6 Posters 91 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

    Jeg har ikke lige set nogen #Skolechat diskussion om den nye karakterskala med et ekstra trin mellem 4-10 og en stjerne til særligt gode 12-tals elever.

    Personligt synes jeg det er en latterlig idé

    #dkpol
    #dkvid
    Link til TV2's dækning
    https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-11-05-regeringen-vil-indfoere-ny-karakterskala-erfarer-tv-2

    Og til information om de nuværende karakterskalaer

    https://da.wikipedia.org/wiki/7-trins-skalaen?wprov=sfla1

    https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/karakterskalaer

    mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
    mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
    mok0@mastodon.online
    wrote sidst redigeret af
    #3

    @folfdk Fedterøvskarakteren, det gamle 13-tal, som belønner de velformulerede akademikerbørn. Smooth talkers, sælgere, influenter. Nej tak.

    suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
    0
    • mok0@mastodon.onlineM mok0@mastodon.online

      @folfdk Fedterøvskarakteren, det gamle 13-tal, som belønner de velformulerede akademikerbørn. Smooth talkers, sælgere, influenter. Nej tak.

      suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
      suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
      suneauken@mastodon.world
      wrote sidst redigeret af suneauken@mastodon.world
      #4

      @mok0 @folfdk

      Absolut!

      Derudover efterlader eksistensen af en undtagelseskarakter det helt forkerte indtryk, når det sammenlignes med systemer (de fleste), som ikke har en sådan karakter.

      Man møder næste andrig en "Straight A-Student", hvis et A, der gives frit, ekvivalerer med et 13-tal, der næsten aldrig gives. Vores bedste studerende opfattes som middelmådige, fordi sammenligningen er misvisende.

      IMHO er selv den nuværende skala for hård.

      folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
      0
      • tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net

        @folfdk Altså, jeg synes den nuværende er super-elendig - de store spring og at have en negativ karakter giver -ingen- mening i mit hoved.

        Jeg husker det som, at der var nogle argumenter for den nuværende skala i forhold til sammenligningen med udenlandske skalaer? Det er lidt langt væk, men det går man så på kompromis med nu?

        Og 12 med stjerne - stop jer selv, helt ærligt.

        #SkoleChat

        folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
        folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
        folfdk@helvede.net
        wrote sidst redigeret af
        #5

        @tofticles

        Hvis du gerne vil have en længere forklaring er der en her:

        https://www.slideserve.com/lundy/7-trinsskalaen

        Men generelt:
        7-trins skalaen er lavet så man kan beregne meningsfulde gennemsnit fra tallene, samt er internationalt anvendelig i forhold til ECTS systemet (med bogstav karakterer)
        Vedhæftede forklaringer af hvad hver enkelt karakter betyder (fra linket) synes jeg er ligetil og fornuftig.

        de store spring er så afledt af restriktionerne til en internationalt kompatibel tal-skala

        tofticles@helvede.netT 1 Reply Last reply
        0
        • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

          @mok0 @folfdk

          Absolut!

          Derudover efterlader eksistensen af en undtagelseskarakter det helt forkerte indtryk, når det sammenlignes med systemer (de fleste), som ikke har en sådan karakter.

          Man møder næste andrig en "Straight A-Student", hvis et A, der gives frit, ekvivalerer med et 13-tal, der næsten aldrig gives. Vores bedste studerende opfattes som middelmådige, fordi sammenligningen er misvisende.

          IMHO er selv den nuværende skala for hård.

          folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
          folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
          folfdk@helvede.net
          wrote sidst redigeret af
          #6

          @SuneAuken

          For hård == det er for svært at få 12?

          Cc @mok0

          suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
          0
          • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

            @SuneAuken

            For hård == det er for svært at få 12?

            Cc @mok0

            suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
            suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
            suneauken@mastodon.world
            wrote sidst redigeret af
            #7

            @folfdk @mok0

            Jep. Eller rettere: Det er for svært at få topkarakteren, når den sammenlignes med systemer, hvor 15-20% får topkarakter.

            jeppe@uddannelse.socialJ mok0@mastodon.onlineM 2 Replies Last reply
            0
            • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

              @tofticles

              Hvis du gerne vil have en længere forklaring er der en her:

              https://www.slideserve.com/lundy/7-trinsskalaen

              Men generelt:
              7-trins skalaen er lavet så man kan beregne meningsfulde gennemsnit fra tallene, samt er internationalt anvendelig i forhold til ECTS systemet (med bogstav karakterer)
              Vedhæftede forklaringer af hvad hver enkelt karakter betyder (fra linket) synes jeg er ligetil og fornuftig.

              de store spring er så afledt af restriktionerne til en internationalt kompatibel tal-skala

              tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
              tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
              tofticles@helvede.net
              wrote sidst redigeret af
              #8

              @folfdk Tak!

              Men den konvertering vil vel gå helt i hegnet med det nye forslag? (Jeg tror nok vi er enige, men vil gerne lige verificere 😄), så vi igen får en dansk model, som er lige præcis intet værd, når man skal bruge den internationalt.

              folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
              0
              • tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net

                @folfdk Tak!

                Men den konvertering vil vel gå helt i hegnet med det nye forslag? (Jeg tror nok vi er enige, men vil gerne lige verificere 😄), så vi igen får en dansk model, som er lige præcis intet værd, når man skal bruge den internationalt.

                folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                folfdk@helvede.net
                wrote sidst redigeret af
                #9

                @tofticles
                Præcis.

                Specielt med den her stjerne karakter som tilføjelse til 12-tallet, som jo ikke kan bruges til andet end at gøre de studerende usikre på sig selv og mærke et urealistisk pres.

                Jeg har ikke set noget om hvordan man har tænkt sig at give den karakter (altså hvilken forklaring/tekst hører der med)

                1 Reply Last reply
                0
                • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

                  @folfdk @mok0

                  Jep. Eller rettere: Det er for svært at få topkarakteren, når den sammenlignes med systemer, hvor 15-20% får topkarakter.

                  jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
                  jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
                  jeppe@uddannelse.social
                  wrote sidst redigeret af
                  #10

                  @SuneAuken @folfdk @mok0 "Det er ikke kun tallene på karakterskalaen, den er gal med. Det er hele ideen"

                  #skolechat

                  https://politiken.dk/del/cj1v1BAFVDsA

                  1 Reply Last reply
                  1
                  0
                  • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net shared this topic
                  • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

                    @folfdk @mok0

                    Jep. Eller rettere: Det er for svært at få topkarakteren, når den sammenlignes med systemer, hvor 15-20% får topkarakter.

                    mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
                    mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
                    mok0@mastodon.online
                    wrote sidst redigeret af
                    #11

                    @SuneAuken @folfdk Det jeg kan lide ved 12 skalaen er at det er detaljeret beskrevet hvad studerende skal kunne for at få 12. Der er ingen ubeskrevet X-factor du skal have for at få 12*. Pigerne behøver ikke flashe deres attributter foran censor og du behøver ikke være en smart talking sælger. Kan du stoffet perfekt, får du 12. Ros kan du få hjemme hos mor og far, ikke en opgave for uni.

                    suneauken@mastodon.worldS J 2 Replies Last reply
                    0
                    • mok0@mastodon.onlineM mok0@mastodon.online

                      @SuneAuken @folfdk Det jeg kan lide ved 12 skalaen er at det er detaljeret beskrevet hvad studerende skal kunne for at få 12. Der er ingen ubeskrevet X-factor du skal have for at få 12*. Pigerne behøver ikke flashe deres attributter foran censor og du behøver ikke være en smart talking sælger. Kan du stoffet perfekt, får du 12. Ros kan du få hjemme hos mor og far, ikke en opgave for uni.

                      suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                      suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                      suneauken@mastodon.world
                      wrote sidst redigeret af
                      #12

                      @mok0 @folfdk

                      Nu husker jeg ikke, hvornår jeg sidst har set en kavalergang til eksamen (dog: @tanyakaroli vil kunne fortælle dig, at jeg overhovedet ikke KAN huske, hvordan mine studerende er klædt), men i øvrigt er jeg helt enig i, at det er en kæmpe værdi, at topkarakteren er en, man kan arbejde sig til, ikke et resultat af en særlig form for akademisk magiudøvelse.

                      1 Reply Last reply
                      0
                      • mok0@mastodon.onlineM mok0@mastodon.online

                        @SuneAuken @folfdk Det jeg kan lide ved 12 skalaen er at det er detaljeret beskrevet hvad studerende skal kunne for at få 12. Der er ingen ubeskrevet X-factor du skal have for at få 12*. Pigerne behøver ikke flashe deres attributter foran censor og du behøver ikke være en smart talking sælger. Kan du stoffet perfekt, får du 12. Ros kan du få hjemme hos mor og far, ikke en opgave for uni.

                        J This user is from outside of this forum
                        J This user is from outside of this forum
                        johnrohde@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af
                        #13

                        @mok0 @SuneAuken @folfdk
                        Jeg oplever at der er en kultur, hvor man får 12, hvis man ikke begår fejl.
                        Det betyder at man som underviser ikke kan få elever til at svare på spørgsmål.
                        Sidstnævnte er ekstremt ubehageligt som underviser, du taler ud i et dødt rum hvor eleverne gemmer sig bag deres computere. Der er ingen interaktion.
                        Det er den gamle "Class ... anyone ... Bueler" joke, men i virkeligheden.
                        Jeg har kørt nogle workshops for det lokale universitet og har virkelig dårlige oplevelser.

                        mok0@mastodon.onlineM 1 Reply Last reply
                        0
                        • J johnrohde@helvede.net

                          @mok0 @SuneAuken @folfdk
                          Jeg oplever at der er en kultur, hvor man får 12, hvis man ikke begår fejl.
                          Det betyder at man som underviser ikke kan få elever til at svare på spørgsmål.
                          Sidstnævnte er ekstremt ubehageligt som underviser, du taler ud i et dødt rum hvor eleverne gemmer sig bag deres computere. Der er ingen interaktion.
                          Det er den gamle "Class ... anyone ... Bueler" joke, men i virkeligheden.
                          Jeg har kørt nogle workshops for det lokale universitet og har virkelig dårlige oplevelser.

                          mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
                          mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
                          mok0@mastodon.online
                          wrote sidst redigeret af
                          #14

                          @johnrohde @SuneAuken @folfdk Det er jo ikke rigtigt. Det handler ikke om "ikke at begå fejl" opgaven er at mestre den målsætning der er for faget. Overhovedet ikke det samme som "ikke at begå fejl". Hvis du har eksamineret efter de præmisser har du misforstået din opgave.

                          J 1 Reply Last reply
                          0
                          • mok0@mastodon.onlineM mok0@mastodon.online

                            @johnrohde @SuneAuken @folfdk Det er jo ikke rigtigt. Det handler ikke om "ikke at begå fejl" opgaven er at mestre den målsætning der er for faget. Overhovedet ikke det samme som "ikke at begå fejl". Hvis du har eksamineret efter de præmisser har du misforstået din opgave.

                            J This user is from outside of this forum
                            J This user is from outside of this forum
                            johnrohde@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af
                            #15

                            @mok0 @SuneAuken @folfdk
                            Hej, jeg er ikke fjenden her !
                            Det er en generel kultur blandt de unge på uddannelses institutioner.
                            Jeg kørte bare et par workshops uden eksamen og oplevede en meget klar kultur som jeg ikke brød mig om.
                            Min datter fortalte om præcis den samme kultur da hun gik i gym.

                            suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
                            0
                            • J johnrohde@helvede.net

                              @mok0 @SuneAuken @folfdk
                              Hej, jeg er ikke fjenden her !
                              Det er en generel kultur blandt de unge på uddannelses institutioner.
                              Jeg kørte bare et par workshops uden eksamen og oplevede en meget klar kultur som jeg ikke brød mig om.
                              Min datter fortalte om præcis den samme kultur da hun gik i gym.

                              suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                              suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                              suneauken@mastodon.world
                              wrote sidst redigeret af
                              #16

                              @johnrohde @mok0 @folfdk

                              Enig i, at du ikke er fjenden.

                              Men når et er sagt: Det er slet ikke en kultur, jeg kan genkende fra mine studerende. De vil gennemgående rigtig gerne engagere sig, og de er ikke mere bange for eksamen, end vi var.

                              1 Reply Last reply
                              0
                              Svar
                              • Svar som emne
                              Login for at svare
                              • Ældste til nyeste
                              • Nyeste til ældste
                              • Most Votes


                              • Log ind

                              • Har du ikke en konto? Tilmeld

                              • Login or register to search.
                              Powered by NodeBB Contributors
                              Graciously hosted by data.coop
                              • First post
                                Last post
                              0
                              • Hjem
                              • Seneste
                              • Etiketter
                              • Populære
                              • Verden
                              • Bruger
                              • Grupper