"Ida Auken er ikke problemet – hun er symptomet | Information"
-
Vi er midt i en voldsom indflydelseskampagne med stærk tilstedeværelse i DR.
Der fortælles så mange løgne om kristendommens bidrag til alt det gode i vores samfund. Og alt det onde der er sket og sker i Jesus' navn, nævnes ikke.
-
Der fortælles så mange løgne om kristendommens bidrag til alt det gode i vores samfund. Og alt det onde der er sket og sker i Jesus' navn, nævnes ikke.
@jeppe jeg er hverken teolog eller historiker.
Men der er stor forskel på den historiske jesus, og den teologiske jesus vi har i kristendommen.
Jeg tror hvis jesus levede idag, ville han ikke være hyldet på samme måde, for han gik reelt imod den etablerede orden.
Og hvis der skal tales om hvad godt der er sket i kristendommens navn skal vi også huske det dårlige.
Som eksempler kan nævnes den spanske inkvisition, hekse jagterne.
Der blev også brugt bibelvers til at retfærdiggøre slavehandelen. -
@jeppe jeg er hverken teolog eller historiker.
Men der er stor forskel på den historiske jesus, og den teologiske jesus vi har i kristendommen.
Jeg tror hvis jesus levede idag, ville han ikke være hyldet på samme måde, for han gik reelt imod den etablerede orden.
Og hvis der skal tales om hvad godt der er sket i kristendommens navn skal vi også huske det dårlige.
Som eksempler kan nævnes den spanske inkvisition, hekse jagterne.
Der blev også brugt bibelvers til at retfærdiggøre slavehandelen. -
T tanyakaroli@expressional.social shared this topic
-
@jeppe Tak for deling! Fandeme et vigtigt indlæg

Sekularisering er klart bedre for demokratiet end den her omsiggribende religionsforherligelse. Når man så ser på hvordan visse nykristne retninger i USA støtter og bliver fodret af den yderste højrefløj, er der virkelig grund til bekymring. Den form for kristendom skal jeg ikke bede om i mit land!
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-

Sekularisering er klart bedre for demokratiet end den her omsiggribende religionsforherligelse. Når man så ser på hvordan visse nykristne retninger i USA støtter og bliver fodret af den yderste højrefløj, er der virkelig grund til bekymring. Den form for kristendom skal jeg ikke bede om i mit land!
@tanyakaroli @jeppe Ida Auken er med på "moden" hvad angår import af kristofascisme fra USA. Kort før hun jublede i ministerbilen over at have fået igennem at der bliver tilknyttet en præst til Folketinget afslørede mediet Radar et datalæk som viser af hun er medlem af Peter Thiels Dialog-netværk. Et "invitation-only"-netværk man næppe bliver medlem af med mindre man deler en hel del tankegods med Peter Thiel, Trump, Trumps omgangskreds og MAGA.
-

Det føles som om, det eneste man som mening mand har af valgmuligheder, er at melde sig ud af folkekirken. Jeg synes ofte at antallet af medlemmer bliver misbrugt i debatten, som en blåstempling af radikaliseringen af kristendommen.
-
Det føles som om, det eneste man som mening mand har af valgmuligheder, er at melde sig ud af folkekirken. Jeg synes ofte at antallet af medlemmer bliver misbrugt i debatten, som en blåstempling af radikaliseringen af kristendommen.
@peter_ringholm @tanyakaroli ja, enig. Radikaliseringen er i gang, så medlemmerne af folkekirken må tage stilling og enten melde sig ud eller aktivt bekæmpe radikalisering. Det krav kan med rimelighed stilles til alle medlemmer af alle religiøse fællesskaber.