"Et flertal af danskerne vil have techgiganterne ud af skolen - Folkeskolen"
-
@svedigtype @anderslund @jeppe Jeg vil bare tilføje, at jeg elsker dit nuancerede syn på det her, inkl. din tilkendegivelse af, at du ikke altid er så perfekt i det. Det er nemlig ikke bare så let, dels fordi folk har individuelle udfordringer, dels fordi problemet er systemisk. Her på Mastodon er der en tendens til at enten-eller-synspunkter dominerer og ellers bliver man blokeret.
Og det skriver jeg ikke fordi jeg mener, at vi ikke bør starte med os selv, det kan *mange* af os netop.
@tokeriis Var det til mig 🫣
️? For så vil jeg da sige mange tak! Men jeg vil heller ikke være indbildsk 🫣
-
@tokeriis Var det til mig 🫣
️? For så vil jeg da sige mange tak! Men jeg vil heller ikke være indbildsk 🫣
@svedigtype Det var søreme til dig – glædelig jul

-
@lostmonkey Det synes jeg så ikke man kan skære hele Mastodon over en kam, jeg tænker det virkelig er noget man selv styre ved at vælge hvilken instans man tilslutter sig og hvem man vil følge.
Jeg tror folk har meget forskellige oplevelser her fordi de netop selv kan kurere det 100p.
Hvilket jo er det der gør det så meget bedre i min optik, men også det der gør det mindre mageligt i forhold til big some, og kræver mere af den enkelte.
@svedigtype @lostmonkey Mulighed for at skifte instans og langt mere finkornede muligheder for at filtrere og blokere, selv for funktioner og visningsmuligheder, jeg finder ubehag ved . Det er for den enkelte en velsignelse, og hele det oprindelige grundlag for Mastodon – men det giver også nogle gange en tendens til, at vi finder mod en liidt snæver fælllesmængde, vi kan tale inden for.
Omvendt ønsker jeg mig ikke, at "alt er tilladt" under misforstået frihedsbanner, som fx dødsmediet X.
-
@svedigtype @lostmonkey Mulighed for at skifte instans og langt mere finkornede muligheder for at filtrere og blokere, selv for funktioner og visningsmuligheder, jeg finder ubehag ved . Det er for den enkelte en velsignelse, og hele det oprindelige grundlag for Mastodon – men det giver også nogle gange en tendens til, at vi finder mod en liidt snæver fælllesmængde, vi kan tale inden for.
Omvendt ønsker jeg mig ikke, at "alt er tilladt" under misforstået frihedsbanner, som fx dødsmediet X.
@tokeriis @svedigtype Jeg har selv et filter, hvor jeg efterhånden har opbygget lang skjul-liste, som sammen med fulgte brugere og hashtags gør mit feed nogenlunde interessant. Det kan da godt være, at det er denne mulighed for selv at lave en egen "algoritme", man som ny ikke forstår værdien af for at finde sig til rette. Jeg vil dog stadig mene, at ligesom fx X har fået en slagside, er der også på Mastodon *generelt* en bestemt måde at se verden på. Og ikke sjældent også i ekstrem grad.
-
@anderslund @svedigtype er virkelig skuffet over føljeton.
@jeppe Jeg sidder med en fornemmelse af at du har læst noget andet end jeg har ... Jeg læser ikke bloggen som værende positivt stemt eller ukritisk overfor Hinton, Altman, Musk mv.?
-
@svedigtype Det var søreme til dig – glædelig jul

@tokeriis Tak
️!! Og glædelig jul til dig også 
-
@tokeriis @svedigtype Jeg har selv et filter, hvor jeg efterhånden har opbygget lang skjul-liste, som sammen med fulgte brugere og hashtags gør mit feed nogenlunde interessant. Det kan da godt være, at det er denne mulighed for selv at lave en egen "algoritme", man som ny ikke forstår værdien af for at finde sig til rette. Jeg vil dog stadig mene, at ligesom fx X har fået en slagside, er der også på Mastodon *generelt* en bestemt måde at se verden på. Og ikke sjældent også i ekstrem grad.
@lostmonkey Det er der måske. Jeg tænker i hvert fald er der er en slags fælles fodslag i forhold til årsagen til at man overhovedet befinder sig her/har fundet herhen, og at det ofte er en længsel mod et alternativ til big tech/big some.
Men der findes sikkert også instanser/cirkler hvor det ikke er sådan.
@tokeriis
Jeg kan absolut ikke se noget problem i at vi hver især kan tilpasse vores oplevelse til netop det vi gerne vil, det synes jeg -kun- er en styrke. -
@jeppe Jeg sidder med en fornemmelse af at du har læst noget andet end jeg har ... Jeg læser ikke bloggen som værende positivt stemt eller ukritisk overfor Hinton, Altman, Musk mv.?
@svedigtype @anderslund Nej, Ewald er ikke positivt stemt, men hun går med på den store løgn om at det vi skal være bange for, er AGI, Artificial General Intelligence. Det er ren fiktion, uden science. Når Hinton, Altman, Gates, Musk og andre (proto-)fascister skriver under på den erklæring, så skal man ikke tage dem på ordet og sige at "de har ikke lyttet til sig selv", så skal man være ædru og sige at det man skal være bange for, er de nye feudalherrer og deres teknologiske voldsmaskiner.
-
@svedigtype @anderslund Nej, Ewald er ikke positivt stemt, men hun går med på den store løgn om at det vi skal være bange for, er AGI, Artificial General Intelligence. Det er ren fiktion, uden science. Når Hinton, Altman, Gates, Musk og andre (proto-)fascister skriver under på den erklæring, så skal man ikke tage dem på ordet og sige at "de har ikke lyttet til sig selv", så skal man være ædru og sige at det man skal være bange for, er de nye feudalherrer og deres teknologiske voldsmaskiner.
@svedigtype @anderslund Det Ewald i øvrigt skriver, er netop ikke en sociologisk kritik, men en kritik der bunder i en forestilling om at teknologierne udvikler sig a sig selv, og at det er teknologien, ikke dem der ejer og anvender den, der er farlig.
Teknologier muliggør nye magthavere og nye måder at udøve magt på. I den forstand er de farlige. Men internettet var udviklet af det amerikanske militær og var i en periode grundlag for et realistisk håb om en mere demokratisk, åben verden. -
@svedigtype @anderslund Det Ewald i øvrigt skriver, er netop ikke en sociologisk kritik, men en kritik der bunder i en forestilling om at teknologierne udvikler sig a sig selv, og at det er teknologien, ikke dem der ejer og anvender den, der er farlig.
Teknologier muliggør nye magthavere og nye måder at udøve magt på. I den forstand er de farlige. Men internettet var udviklet af det amerikanske militær og var i en periode grundlag for et realistisk håb om en mere demokratisk, åben verden.@svedigtype @anderslund Gates troede ikke på internettet - det var en døgnflue. Indtil han opdagede, at det var det ikke, og fandt måder at underlægge det sin centralistiske og lukkede forretningsmodel. Google ville ikke gøre ondt, men da forretningsmodellen blev profilering og salg af brugere, var det slut.
Sociale medier var utopien om at alle kunne blive venner med og glædes ved alle ("Six degrees of separation"). Men så fandt Facebook metoden til at manipulere og sælge brugere. -
@svedigtype @anderslund Gates troede ikke på internettet - det var en døgnflue. Indtil han opdagede, at det var det ikke, og fandt måder at underlægge det sin centralistiske og lukkede forretningsmodel. Google ville ikke gøre ondt, men da forretningsmodellen blev profilering og salg af brugere, var det slut.
Sociale medier var utopien om at alle kunne blive venner med og glædes ved alle ("Six degrees of separation"). Men så fandt Facebook metoden til at manipulere og sælge brugere.@svedigtype @anderslund Teknologierne - og "algoritmerne" som Ewald har opdaget - er ikke i sig selv onde eller farlige - det farlige er centralismen, manipulationen og monopoldannelserne og politikere der muliggør eller rider på den (proto-)fascisme/neo-feudalisme som firmaerne og deres ejere står for.
Det plejer journalisterne på Føljeton at have fået ind med modermælken. Derfor min skuffelse.