Datafellesskap i Norge!
-
@papiris
Veldig kult om man kan delta via Masto fortsatt så tester det; Melder meg ikke på videomøte-rally, men ser an om jeg rekker snike meg med når dato blir spikret. Er i pappaperm, og mor er sykemeldt om dagen, så har mer enn nok med å planlegge en dag av gangen
@niels @audunmb @tk @ahaldorsen @roybohmer @lettosprey @redscare @ruben @pilum @eivind @hjelmen @zicon @tanketom @thomas @jhamre @thomaspfaff @hallvors @fredrik@papiris
Til info til andre som evt. tester fra Mastodon, ser innlegget mitt endte opp på forum, men jeg får ikke opp svar jeg ikke er tagget i her (Fedilab). Så en bør nok sjekke innom forum direkte også, evt opprette bruker der.
@niels @audunmb @tk @ahaldorsen @roybohmer @lettosprey @redscare @ruben @pilum @eivind @hjelmen @zicon @tanketom @thomas @jhamre @thomaspfaff @hallvors @fredrik -
L letterbeen@snabelen.no shared this topic
B benjamin@mastodon.lyng.space shared this topic
P pilum@fribygda.no shared this topic
R rwdf@fribygda.no shared this topic
A arildsen@fosstodon.org shared this topic
K kgjengedal@snabelen.no shared this topic
S siljelb@snabelen.no shared this topic
A amici@fribygda.no shared this topic
-
@attacnorge@snabelen.no / @attac.no@attac.no har invitert oss til å presentere datafellesskap-initiativet på det månedlige hybridmøtet til fokusgruppa deres Demokratisk Digitalisering!
De er åpne for å snakke om samarbeid, og noen av medlemmene deres er allerede fremskrevne medlemmer i datafellesskapet.
Det er en ukes tid til den mest sannsynlige datoen for videomøtet vårt med data.coop (26. mars), og vi kan gjøre endel ting før data.coop-møtet for å gjøre konseptet vårt mer håndfast.- Med utgangspunkt i data.coops dokumenter; er det noe vi vil endre, eller få dypere begrunnelse fremgitt av data.coop?
- Ønsker vi benytte data.coops navn og/eller design?
- Hvilken infrastruktur får vi tilgang på, og evt hva blir kostnaden på den? (se gjerne dokumentene fra data.coops generalforsamling 2024 for en pekepinn på økonomien deres med 52 medlemmer.
- Vil vi åpne for organisasjonsmedlemmer?
Med basis i diskusjonen så langt, samt dette, kan vi mekke en lettfattelig presentasjon, så vi har noe å presentere for bl.a. Attac og henvise nye folk til :blobcat_nwn:
Presentasjonen bør gjerne være i et format som kan versjonskontrolleres, og enda bedre om den vil kunne vises på nettsiden vår (TBD) uten at folk trenger å laste den ned.
Kan noen andre ta ledelsen for å lage presentasjonen?Fokuset mitt kan ikke fordeles på flere ting nå, og jeg vil bruke det på å organisere flere nye medlemmer og koordinere innsatsen i datafellesskapet, og gjøre mitt arbeide som tek-frilanser
-
Lurer på hva EFN har fore her:
https://eupolicy.social/@efn/114184138372658528
Noe som er relevant for det vi pønsker på her? -
Lurer på hva EFN har fore her:
https://eupolicy.social/@efn/114184138372658528
Noe som er relevant for det vi pønsker på her?@hallvors Godt mulig, jeg har en Signal-tråd gående med @tom_fredrik@oslo.town (EFN ledern) om mulig samarbeid. Maskinvaren de har tilgang på står i serverrom på UiO og UiA, som betyr at det som får vertskap der må være av strengt ikke-kommersiell art.
Hvor grensa for kommersialitet går, må vi kanskje spørre universitetene om. Dersom datafellesskapet vårt får vertskap der, undrer jeg på om det vil utelukke oss medlemmene fra å f.eks. poste innlegg som fremmer våre egne virksomheter på fellesskapets Mastodon, eller lagre forretningsdokumenter på fellesskapets Nextcloud?
-
Flere spørsmål om data.coop som kan stilles under møtet:
Hvordan organiseres vedlikehold / oppdateringer / drift?
Hvem gjør det, hvilke ferdigheter kreves og hvor mye tid bruker de på det?
Hvordan gjør de sikkerhetskopiering?
Hva er prosedyrene ved nedetid? -
Ser Forening er gratis å registrere i brreg.no, og Samvirkeforetak koster 6500kr å registrere. data.coop er også registrert som forening, så tenker vi godt kan gjøre det samme.
Angående vedtekter, mener jeg det er klokt å ha en paragraf som lyder noenlunde slik:
Datafellesskapet er et verktøy som sikrer medlemmenes digitale sjølråderett og frihet gjennom demokratisk (kollektiv/kooperativ) organisering.
Fascisme, nazisme og beslektede politiske retninger som søker å frata folk grunnleggende rettigheter, så som ytringsfrihet, selvbestemmelse og retten til å organisere seg og å handle kollektivt; er uforenlig med datafellesskapets formål.
Utelukket fra medlemskap er de som står tilsluttet, representerer eller aktivt deltar på markeringer arrangert av et politisk parti eller en organisasjon med nazistisk eller fascistisk program eller beslektet formål.
Medlemmer som bruker datafellesskapets tjenester til å organisere for fascistiske, nazistiske eller beslektede formål, suspenderes i inntil 12 måneder. Gjentatte overtredelser medfører utelukkelse.
Fagbevegelsen har organisert folk for frigjøring og bedre samfunn i godt over hundre år, og alle fagforbund i LO Norge har liknende paragrafer i vedtektene [1] [2] [3].
Jeg vil det skal være stor takhøyde i datafellesskapet, og for at takhøyden skal være varig, bør vi ikke la tjenestene brukes til å styrke bevegelser som undergraver våre formål.
For å kunne ha en åpen og velfungerende medlemsforening som er robust mot nazifisering, er det viktig at vi har vedtekter som lar oss utelukke nazister og fascister; uavhengig av hvorvidt de har brutt “vilkår for akseptabel bruk”.
Et scenario disse paragrafene beskytter mot:
Mange nazister og/eller fascister melder seg inn, de unngår å umiddelbart bryte våre “vilkår for akseptabel bruk”, og de blir mange nok på årsmøtet til å kuppe foreningen. -
Videomøtet med data.coop blir på onsdag 26. mars
Antar møtet varer 1.5-2 timer.
Når skal vi begynne?
kl 17, 18 eller 19?