Din unikke adresse i fediverset
-
Alle kontoer på Mastodon, Pixelfed og andre steder i fediverset har en unik “adresse”, der ser sådan her ud:
@ (brugernavn) @ (server)
Fx er min adresse
@malte@forum.fedi.dk
Du kan se en kontos adresse på dens profilside og hvis brugeren kommer fra en anden server end din egen, vises den typisk også ved deres brugernavn.
Fediverse-adresser gør det muligt at følge alle mulige kontoer i fediverset uanset hvor folk befinder sig.
Du skal bare kopiere adressen ind i din egen servers søgefelt og så følge kontoen.
Det virker for:
- Mastodon
- Pixelfed
- Peertube
- Forummer (der kører på NodeBB, som fx Farvel Big Tech)
- Goodreads-alternativet Bookwyrm (fx den danske minreol)
- Wordpress-blogs der har fediverse-plugin installeret
- Friendica, som fx friendica.dk
- Med mere!
Check guide på engelsk her:
️ https://fedi.tips/whats-my-accounts-address-how-do-i-follow-other-peoples-addresses-how-can-people-follow-my-address
-
M malte@radikal.social shared this topic
T tryberg@mastodon.social shared this topic
-
Alle kontoer på Mastodon, Pixelfed og andre steder i fediverset har en unik “adresse”, der ser sådan her ud:
Fx er min adresse
@malte@forum.fedi.dk
Du kan se en kontos adresse på dens profilside og hvis brugeren kommer fra en anden server end din egen, vises den typisk også ved deres brugernavn.
Fediverse-adresser gør det muligt at følge alle mulige kontoer i fediverset uanset hvor folk befinder sig.
Du skal bare kopiere adressen ind i din egen servers søgefelt og så følge kontoen.
Det virker for:
- Mastodon
- Pixelfed
- Peertube
- Med mere!
️ https://fedi.tips/whats-my-accounts-address-how-do-i-follow-other-peoples-addresses-how-can-people-follow-my-address
@malte Det er faldet mig ind, at det er 'for unikt'. Man siger jo at hvis en server lukker, kan man bare flytte til en anden og det er jo rigtig nok, men når server navn indgår i det unikke brugernavn/adresse, så mister man jo alle sine følgere når man flytter og de kan ikke længere finde den konto der er flyttet. Var det ikke bedre at have et unikt ID der var uafhængigt af server instans ? -
@malte Det er faldet mig ind, at det er 'for unikt'. Man siger jo at hvis en server lukker, kan man bare flytte til en anden og det er jo rigtig nok, men når server navn indgår i det unikke brugernavn/adresse, så mister man jo alle sine følgere når man flytter og de kan ikke længere finde den konto der er flyttet. Var det ikke bedre at have et unikt ID der var uafhængigt af server instans ?
@dennismelhede @malte Det smart ved en flytning er at alle en følgere bliver flyttet over til ens nye konto. Har gjort det flere gange…
-
@dennismelhede @malte Det smart ved en flytning er at alle en følgere bliver flyttet over til ens nye konto. Har gjort det flere gange…
-
@dennismelhede@friendica.dk God pointe og jeg er enig med dig. Tænk hvis det kunne komme til det punkt!
-
Det kunne være rart, hvis det virkede på samme måde som det med bekræftede links - at man kunne indsætte en stump kode på sin hjemmeside, så konto B på tjeneste 2 kunne loope tilbage og sige “Den tilhører Henning… Ligesom i øvrigt konto A på tjeneste 1”.
-
Fx er min adresse
@malte@forum.fedi.dk
Det virker for:
- Mastodon
- Pixelfed
- Peertube
- Med mere!
@malte Lige en lille bemærkning: minreol.dk er ikke Bookwyrm, men NeoDB.
Bookwyrm er vist kun til bøger, mens NeoDB og Minreol kan bruges til bøger, film, serier, bræt- og computerspil, musik, podcasts og scenekunst.
Der er vist ikke rigtig nogen integration mellem de to systemer.
-
@malte Det er faldet mig ind, at det er 'for unikt'. Man siger jo at hvis en server lukker, kan man bare flytte til en anden og det er jo rigtig nok, men når server navn indgår i det unikke brugernavn/adresse, så mister man jo alle sine følgere når man flytter og de kan ikke længere finde den konto der er flyttet. Var det ikke bedre at have et unikt ID der var uafhængigt af server instans ?
@dennismelhede@friendica.dk Det er en af de ting hvor jeg mener at Bluesky er et lille skridt videre.
I Bluesky har hver konto en unik nøgle uafhængig af det synlige navn og når man i et opslag henviser til et brugernavn, bliver det konverteret til den unikke nøgle i selve opslaget. Oprindeligt var det meningen at Bluesky ville bruge DID’er (Decentralised Identifiers), men af forskellige grunde valgte de kun at understøtte
did:plc
typen, der kræver et centraliseret opslag i Blueskys systemer.Det lader også til at DID’er, generelt er noget der kædes sammen med crypto-bros. Men der er ikke så stor forskel på
did:web
og den WebFinger protokol som ActivityPub-fediverset bruger.I teorien kan man implementerer WebFinger og ActivityPub-serveren på forskellige domæner, semi-uafhængigt af hinanden. Nogle implementationer er vist bedre til at håndtere det end andre og det er ikke helt transparent hvis man vil bruge tredje-parts Mastodon-klienter.
Hvis ActivityPub-platformene ville, kunen de godt gøre langt mere for at adskille WebFinger-opslaget og ActivityPuib-serveren.