#Havehøst uge 24. Har værtsgaver altid været en ting?
-
#Havehøst uge 24. Har værtsgaver altid været en ting? Hjemme i 80’erne var det ikke noget vi brugte i min familie i Hvide Sande eller i min mands vardefamilie. Nu bliver jeg af og til udsat for skikken, og vil selvfølgelig gerne give igen. Desværre evner vi ikke at huske på konceptet, før et par timer inden vi skal ud af døren. Her er havehøst min trofaste redning fra tankstationssammenplantningen (jeg ser ikke skævt til gæster der kommer med en, men har aldrig gjort det selv). En havebuket er blevet obligatorisk. Gerne i en genbrugsvase, med info om at det er genbrug, og de kan beholde hvis de kan lide den, give videre eller sende retur hvis de ikke har brug for den selv. Jeg køber fletkurve i genbrugsbutikker og gemmer gavekurve når vi selv får. Der er næsten altid et eller andet fra haven jeg kan proppe i en kurv. I går blev det til tørre marmorærter i bunden, to flasker cider, løvstikkesalt, hvidløg, slangehvidløgsstilk og lidt tørret hortensiablomst til fyld.
Det er jo helt fantastisk! Det må folk da blive glade for!
Fra da jeg begyndte at lægge mærke til det synes jeg det har været noget "de dannede" gjorde. Det er nok først fra start 90'erne
-
#Havehøst uge 24. Har værtsgaver altid været en ting? Hjemme i 80’erne var det ikke noget vi brugte i min familie i Hvide Sande eller i min mands vardefamilie. Nu bliver jeg af og til udsat for skikken, og vil selvfølgelig gerne give igen. Desværre evner vi ikke at huske på konceptet, før et par timer inden vi skal ud af døren. Her er havehøst min trofaste redning fra tankstationssammenplantningen (jeg ser ikke skævt til gæster der kommer med en, men har aldrig gjort det selv). En havebuket er blevet obligatorisk. Gerne i en genbrugsvase, med info om at det er genbrug, og de kan beholde hvis de kan lide den, give videre eller sende retur hvis de ikke har brug for den selv. Jeg køber fletkurve i genbrugsbutikker og gemmer gavekurve når vi selv får. Der er næsten altid et eller andet fra haven jeg kan proppe i en kurv. I går blev det til tørre marmorærter i bunden, to flasker cider, løvstikkesalt, hvidløg, slangehvidløgsstilk og lidt tørret hortensiablomst til fyld.
@pms Jeg synes altid (barn i 80'erne) at det har været en ting ved visse lejligheder i min familie.
Jeg bruger det ikke og mindes heller ikke at det bruges i min omgangskreds.
-
@pms Jeg synes altid (barn i 80'erne) at det har været en ting ved visse lejligheder i min familie.
Jeg bruger det ikke og mindes heller ikke at det bruges i min omgangskreds.
@pmakholm godt at vide at det ikke er universelt.
-
Det er jo helt fantastisk! Det må folk da blive glade for!
Fra da jeg begyndte at lægge mærke til det synes jeg det har været noget "de dannede" gjorde. Det er nok først fra start 90'erne
@folfdk jeg prøver at ramme det folk har en chance for at kunne lide, og ellers må de give væk
. -
#Havehøst uge 24. Har værtsgaver altid været en ting? Hjemme i 80’erne var det ikke noget vi brugte i min familie i Hvide Sande eller i min mands vardefamilie. Nu bliver jeg af og til udsat for skikken, og vil selvfølgelig gerne give igen. Desværre evner vi ikke at huske på konceptet, før et par timer inden vi skal ud af døren. Her er havehøst min trofaste redning fra tankstationssammenplantningen (jeg ser ikke skævt til gæster der kommer med en, men har aldrig gjort det selv). En havebuket er blevet obligatorisk. Gerne i en genbrugsvase, med info om at det er genbrug, og de kan beholde hvis de kan lide den, give videre eller sende retur hvis de ikke har brug for den selv. Jeg køber fletkurve i genbrugsbutikker og gemmer gavekurve når vi selv får. Der er næsten altid et eller andet fra haven jeg kan proppe i en kurv. I går blev det til tørre marmorærter i bunden, to flasker cider, løvstikkesalt, hvidløg, slangehvidløgsstilk og lidt tørret hortensiablomst til fyld.
@pms Det har vist altid været en ting i min familie og omgangskreds. Slet ikke obligatorisk, men velset.
-
#Havehøst uge 24. Har værtsgaver altid været en ting? Hjemme i 80’erne var det ikke noget vi brugte i min familie i Hvide Sande eller i min mands vardefamilie. Nu bliver jeg af og til udsat for skikken, og vil selvfølgelig gerne give igen. Desværre evner vi ikke at huske på konceptet, før et par timer inden vi skal ud af døren. Her er havehøst min trofaste redning fra tankstationssammenplantningen (jeg ser ikke skævt til gæster der kommer med en, men har aldrig gjort det selv). En havebuket er blevet obligatorisk. Gerne i en genbrugsvase, med info om at det er genbrug, og de kan beholde hvis de kan lide den, give videre eller sende retur hvis de ikke har brug for den selv. Jeg køber fletkurve i genbrugsbutikker og gemmer gavekurve når vi selv får. Der er næsten altid et eller andet fra haven jeg kan proppe i en kurv. I går blev det til tørre marmorærter i bunden, to flasker cider, løvstikkesalt, hvidløg, slangehvidløgsstilk og lidt tørret hortensiablomst til fyld.
@pms Her er det at jeg skamfuldt må tilstå, at jeg aldrig har forstået gavegivning, så jeg glemmer altid den slags. Jeg er også elendig til at mentalisere, hvad andre vil synes er en god gave, og jeg er oftest påfaldende uglad for selv at modtage gaver. Jeg ville dog helt sikkert sætte mere pris på dine kurve end noget fra tanken!
Min stakkels hustru har lært at leve med det efterhånden, men det er ikke mit bedste charmetræk
-
#Havehøst uge 24. Har værtsgaver altid været en ting? Hjemme i 80’erne var det ikke noget vi brugte i min familie i Hvide Sande eller i min mands vardefamilie. Nu bliver jeg af og til udsat for skikken, og vil selvfølgelig gerne give igen. Desværre evner vi ikke at huske på konceptet, før et par timer inden vi skal ud af døren. Her er havehøst min trofaste redning fra tankstationssammenplantningen (jeg ser ikke skævt til gæster der kommer med en, men har aldrig gjort det selv). En havebuket er blevet obligatorisk. Gerne i en genbrugsvase, med info om at det er genbrug, og de kan beholde hvis de kan lide den, give videre eller sende retur hvis de ikke har brug for den selv. Jeg køber fletkurve i genbrugsbutikker og gemmer gavekurve når vi selv får. Der er næsten altid et eller andet fra haven jeg kan proppe i en kurv. I går blev det til tørre marmorærter i bunden, to flasker cider, løvstikkesalt, hvidløg, slangehvidløgsstilk og lidt tørret hortensiablomst til fyld.
@pms Jeg tror egentlig ikke at det var noget jeg voksede op med, men jeg har ligesom lært det som voksen af at både familie og venner ofte havde noget med når de kom hos os - og jeg synes det er en virkelig sød ting, men det behøver ikke være noget særligt. En lille blomst, en håndcreme, noget chokolade eller andet. Jeg synes det er ret hyggeligt. Hvis jeg har det, tager jeg også gerne et glas hjemmelavet med (men slet ikke så avanceret som det du kan sætte sammen - wow!)
-
@pms Jeg synes altid (barn i 80'erne) at det har været en ting ved visse lejligheder i min familie.
Jeg bruger det ikke og mindes heller ikke at det bruges i min omgangskreds.
@pms Der er også det at værtindegaver på en måde hænger uløseligt sammen med blomster.
Hverken min kone eller jeg er særlig meget til blomster i hjemmet (hverken afskårne, i pottte eller dekoration). Så vi står altid bagefter og tænker "åhh nej".
Det er selvfølgelig om at kende modtageren, men det er også svært at give sig til kende når det hele er syltet ind i rituel høflighed.
-
#Havehøst uge 24. Har værtsgaver altid været en ting? Hjemme i 80’erne var det ikke noget vi brugte i min familie i Hvide Sande eller i min mands vardefamilie. Nu bliver jeg af og til udsat for skikken, og vil selvfølgelig gerne give igen. Desværre evner vi ikke at huske på konceptet, før et par timer inden vi skal ud af døren. Her er havehøst min trofaste redning fra tankstationssammenplantningen (jeg ser ikke skævt til gæster der kommer med en, men har aldrig gjort det selv). En havebuket er blevet obligatorisk. Gerne i en genbrugsvase, med info om at det er genbrug, og de kan beholde hvis de kan lide den, give videre eller sende retur hvis de ikke har brug for den selv. Jeg køber fletkurve i genbrugsbutikker og gemmer gavekurve når vi selv får. Der er næsten altid et eller andet fra haven jeg kan proppe i en kurv. I går blev det til tørre marmorærter i bunden, to flasker cider, løvstikkesalt, hvidløg, slangehvidløgsstilk og lidt tørret hortensiablomst til fyld.
@pms cider? Hjemmelavet cider?

Af og til har mine forældre givet eller fået værtindegave, sjældent har vi.
Vi tager af og til noget med hvis det er nogen vi meget sjældent besøger, men det er godt nok undtagelsen mere end reglen. Vi ønsker ikke folk skal tage noget med her, vi vil gerne have et hjem hvor man kommer som man er, og kan slappe af og blive vartet op.
Undtagelsen er min mormor: hun bager (trods hendes alder næsten 88, stadig) småkager, og det er verdens bedste.

-
@pms Her er det at jeg skamfuldt må tilstå, at jeg aldrig har forstået gavegivning, så jeg glemmer altid den slags. Jeg er også elendig til at mentalisere, hvad andre vil synes er en god gave, og jeg er oftest påfaldende uglad for selv at modtage gaver. Jeg ville dog helt sikkert sætte mere pris på dine kurve end noget fra tanken!
Min stakkels hustru har lært at leve med det efterhånden, men det er ikke mit bedste charmetræk
@tokeriis nærvær er den bedste gave man kan give mig.
-
@pms cider? Hjemmelavet cider?

Af og til har mine forældre givet eller fået værtindegave, sjældent har vi.
Vi tager af og til noget med hvis det er nogen vi meget sjældent besøger, men det er godt nok undtagelsen mere end reglen. Vi ønsker ikke folk skal tage noget med her, vi vil gerne have et hjem hvor man kommer som man er, og kan slappe af og blive vartet op.
Undtagelsen er min mormor: hun bager (trods hendes alder næsten 88, stadig) småkager, og det er verdens bedste.

@rasmus91 jep hjemmelavet cider. Vi er ret glade for den selv, jeg tror vores værter kommer til at marinere noget gris i den og det er helt ok.
Jeg vil helst slippe for gaverne også med mindre gæsterne er faldet over noget specielt velegnet (som ham som kom med en flaske slåengin og fortalte hvor godt den smager med cider. Nu er slåengin en obligatorisk del af vores alkoholbeholdning). Jeg har et par gange inviteret til fødselsdag uden at fortælle om anledningen for at slippe for gaver, men så bliver folk forlegne og det er jo heller ikke meningen. -
@pms Jeg tror egentlig ikke at det var noget jeg voksede op med, men jeg har ligesom lært det som voksen af at både familie og venner ofte havde noget med når de kom hos os - og jeg synes det er en virkelig sød ting, men det behøver ikke være noget særligt. En lille blomst, en håndcreme, noget chokolade eller andet. Jeg synes det er ret hyggeligt. Hvis jeg har det, tager jeg også gerne et glas hjemmelavet med (men slet ikke så avanceret som det du kan sætte sammen - wow!)
@tanyakaroli dem vi besøgte i lørdags kommer altid med en smuk lille gave, så jeg gjorde mig ekstra umage. Til andre kan gaven være en pose nyopgravede pastinakker og en bakke æg, men det er ligesom ikke så fotogent :-D.
-
#Havehøst uge 24. Har værtsgaver altid været en ting? Hjemme i 80’erne var det ikke noget vi brugte i min familie i Hvide Sande eller i min mands vardefamilie. Nu bliver jeg af og til udsat for skikken, og vil selvfølgelig gerne give igen. Desværre evner vi ikke at huske på konceptet, før et par timer inden vi skal ud af døren. Her er havehøst min trofaste redning fra tankstationssammenplantningen (jeg ser ikke skævt til gæster der kommer med en, men har aldrig gjort det selv). En havebuket er blevet obligatorisk. Gerne i en genbrugsvase, med info om at det er genbrug, og de kan beholde hvis de kan lide den, give videre eller sende retur hvis de ikke har brug for den selv. Jeg køber fletkurve i genbrugsbutikker og gemmer gavekurve når vi selv får. Der er næsten altid et eller andet fra haven jeg kan proppe i en kurv. I går blev det til tørre marmorærter i bunden, to flasker cider, løvstikkesalt, hvidløg, slangehvidløgsstilk og lidt tørret hortensiablomst til fyld.
@pms
jo, det er helt sikkert en ting, ihf. heroppe ved Limfjorden. Vi plejer at tage et glas af vores henkogte frugter el. grønsager, el. også gelé el. marmelade med. En lille sløjfe omkr. låget, færdig
Men jeres arrangementer ser altså bare SÅ flot ud 🥰 -
@tanyakaroli dem vi besøgte i lørdags kommer altid med en smuk lille gave, så jeg gjorde mig ekstra umage. Til andre kan gaven være en pose nyopgravede pastinakker og en bakke æg, men det er ligesom ikke så fotogent :-D.
@pms @tanyakaroli
Jeg tror det er en ny tradition. Måske amerikansk og kommerciel?
Jeg bliver på den ene side glad for vært-gaver, men på den anden side lægger det et pres, som jeg finder træls. Jeg husker ikke på den slags, men hvis jeg husker det, er det på vejen, så enten kommer jeg tomhændet, ellers køber jeg noget pinligt i Spar. Jeg var altså helst fri. Eller jeg så helst at det var noget man tog med, hvis man havde noget til overs. En plante fra haven, en buket, en pose æbler af egen avl. -
@pms @tanyakaroli
Jeg tror det er en ny tradition. Måske amerikansk og kommerciel?
Jeg bliver på den ene side glad for vært-gaver, men på den anden side lægger det et pres, som jeg finder træls. Jeg husker ikke på den slags, men hvis jeg husker det, er det på vejen, så enten kommer jeg tomhændet, ellers køber jeg noget pinligt i Spar. Jeg var altså helst fri. Eller jeg så helst at det var noget man tog med, hvis man havde noget til overs. En plante fra haven, en buket, en pose æbler af egen avl.@jeppe @pms @tanyakaroli jeg synes måske også det kommer an på hvordan man kommer anstigende... hvis jeg skal sove med mine to unger under 6 hos et fjernt familiemedlem og de står for det meste - eller om vi kommer til sammenskudsgilde med en flok venner.
Men aldrig til en fødselsdagsfest. Der giver man jo anden gave. -
@jeppe @pms @tanyakaroli jeg synes måske også det kommer an på hvordan man kommer anstigende... hvis jeg skal sove med mine to unger under 6 hos et fjernt familiemedlem og de står for det meste - eller om vi kommer til sammenskudsgilde med en flok venner.
Men aldrig til en fødselsdagsfest. Der giver man jo anden gave.@svuorela Enig, meget fint opsummeret
(hvis folk laver mad til mig, tager jeg gerne en lille ting med - jeg har fx en skuffe fuld af cremer og lign. som jeg har købt på tilbud og ikke nødvendigvis skal bruge selv - og så har jeg en have, men kan også finde på at købe en blomst, en pakke servietter og matchende lys eller andet. Meget sjældent på vejen).
@jeppe @pms