"I 2024 blev der født 1,44 barn per kvinde – det var en stigning fra 1,40 i 2023 og første gang siden 2009, at fertiliteten i Norge steg.
-
@fanden @tofticles I Tyskland har vi en (ironisk) fast udtryk det passer godt: Traue keiner Statistik, die du nicht selbst gefälscht hast.
Det mener: Stol på ingen statistik, du ikke har forfalsket selv. 🫣@uldkaktus @tofticles Det er et godt råd

-
@tofticles @folfdk @uldkaktus Jeg finder ingen oplysninger på nettet om spædbørns gennemsnitlige areal, så det bliver svært at omsætte til fodboldbaner.
@fanden @folfdk @uldkaktus Så må vi regne i blåhvaler!
-
@fanden @folfdk @uldkaktus Så må vi regne i blåhvaler!
@tofticles @folfdk @uldkaktus Jeg finder heller ikke noget om standardiseret babyrumfang

-
@tofticles @folfdk @uldkaktus Jeg finder heller ikke noget om standardiseret babyrumfang

-

Godt jeg kan hente "Om udredning af rumfang" på biblioteket i dag

-

@fanden @tofticles @folfdk Gennemsnitlige er babyer 52 cm høj og vejer 3,4 kg. Hvad er kroppens massefylde? Det er måske muligt at beregne babyernes gennemsnitlige volumen og så bedømme deres bredde. Med højde og bredde har vi arealet og kan omsætte til fodboldbaner.

-
@fanden @tofticles @folfdk Gennemsnitlige er babyer 52 cm høj og vejer 3,4 kg. Hvad er kroppens massefylde? Det er måske muligt at beregne babyernes gennemsnitlige volumen og så bedømme deres bredde. Med højde og bredde har vi arealet og kan omsætte til fodboldbaner.

Babyer kan flyde, så en smule under 1.0 g/cm³ ?
3.4 kg vil nok svare til omkring.... 3666 cm³?
Måske vi kan lave en approksimation og sige at en baby er rund som en kugle, så er overflade arealet 1150 cm², eller 0.1150 m²
En fodboldbane er (per DBU hjemmeside) 105x68 =7140
Så med de ca 57.000 nyfødte i Danmark er det åbenbart mindre end 1 fodboldbane om året?
Vi skal op omkring 62.000 for at få en hel fodboldbane

-
Måske vi kan lave en approksimation og sige at en baby er rund som en kugle, så er overflade arealet 1150 cm², eller 0.1150 m²
Så med de ca 57.000 nyfødte i Danmark er det åbenbart mindre end 1 fodboldbane om året?

@folfdk @fanden @tofticles Det er en virkelig overbevisende beregning!
-

@folfdk @uldkaktus @tofticles "Babyer kan flyde" — jeg synes vi nærmer os en Monty Pythonsk hekseproces her, og jeg er ikke tryg ved hvor det kan bære hen.
-
@folfdk @uldkaktus @tofticles "Babyer kan flyde" — jeg synes vi nærmer os en Monty Pythonsk hekseproces her, og jeg er ikke tryg ved hvor det kan bære hen.
De tre sekstaller var selvfølgelig ikke tilfældige!
(Vi er enige om at vi bare fabulerer i en måske åndsvag men generelt jovial tone uden bumske lagtanker?)
-
Det er en lidt kompliceret beregning, ja.
Man extrapolerer ud fra gns. levealder for en kvinde og hvor mange fødsler der er et givent år.
Så! En alt-andet-lige beregning: "Hvis nu det her år var repræsentativt for en lang periode, hvor mange børn ville der så blive født per kvinde".
Det lykkedes på ingen måde for journalisten at få det koncept i artiklen
.Men nu er det jo heller ikke udtrykt i fodboldbaner, så det er jo svært 🤪.
@tofticles @folfdk @fanden @uldkaktus Der er ikke noget om babyer på https://journalistenheder.dk/, så jeg tror det er umuligt.
-
De tre sekstaller var selvfølgelig ikke tilfældige!
(Vi er enige om at vi bare fabulerer i en måske åndsvag men generelt jovial tone uden bumske lagtanker?)
[Temaet fra "The omen" spiller for mit indre øre]

-

@folfdk @uldkaktus @fanden @tofticles Er en baby ikke snarere cylinderformet?
-
@folfdk @uldkaktus @fanden @tofticles Er en baby ikke snarere cylinderformet?
@wolf
Jo, det er rigtigt.Hvad skal diameteren være så? Hvis længden er ca 52 cm?
-
@wolf
@folfdk i øvrigt er der visse typer medicin, som doseres i forhold til patientens overfladeareal. Så nogen inden for den medicinske verden må have kompetencer til tilstrækkeligt præcise estimater.
@wolf @uldkaktus @fanden @tofticles -
@wolf
@folfdk @uldkaktus @fanden @tofticles Hvis en middelbaby er 50 cm og 3,5 kg, og antages at have en massefylde på 99% af vand, er volumen:
V = m/ρ = 3.5 / 990 ≈0.00354 m3
For en cylinder på 50 cm giver dette en radius på:
r = sqrt(V / πh) = sqrt(0.00354 / 0.50pi) = 4,75 cm
Dermed er diameteren ca. 9,5 cm.
-
@tofticles @folfdk @fanden @uldkaktus Der er ikke noget om babyer på https://journalistenheder.dk/, så jeg tror det er umuligt.
@liebach @tofticles @folfdk @uldkaktus QED, babyer findes ikke i journalistisk målestok. Kun som en udefineret offergruppe, se "SOMEBODY THINK OF THE CHILDREN".
-
@fanden @uldkaktus @folfdk @tofticles Men KAN babyer flyde? Nirvana-coveret lærte mig, at deres ligevægt er et stykke under vandoverfladen, så deres massefylde burde være højere end vands.
-
@fanden @uldkaktus @folfdk @tofticles Men KAN babyer flyde? Nirvana-coveret lærte mig, at deres ligevægt er et stykke under vandoverfladen, så deres massefylde burde være højere end vands.
@SorenMRiis Det er kun hvis man dingler en dollarseddel foran dem som en gulerod. @uldkaktus @folfdk @tofticles
-
@SorenMRiis Det er kun hvis man dingler en dollarseddel foran dem som en gulerod. @uldkaktus @folfdk @tofticles
@fanden Men med den nuværende dollar-kurs, hvor dybt ville en baby så synke for en enkelt dollar-seddel?