Datafellesskap i Norge!
-
Hei @papiris et al.! Har snakket med NTNU både om å la en kraftig datamaskin stå et sted som bruker NTNU sin internetttilkobling og om å bruke NTNU sine servere. Svaret var som forventet “nei”. Det er for mange sikkerhetshensyn å ta for dem og det skjønner jeg. Håpet er ikke helt ute for denne muligheten siden jeg har et forskningsrådssøknad under vurdering hvor self-hosting vil være en del av forskningen - som da vil gjøre datacoop på en måte til en del av NTNUs forskningsvirksomhet og forbedre sjansene. Men tilslagsprosentene er super-lave og det kommer nok ikke beskjed før mai.
Ellers har jeg latt meg inspirere av denne podcastepisoden hvor en forsker argumenterer at selve forflytting av data til big-tech-skyene er roten til problemet. Og her finnes det tross alt en rekke alternative løsninger som lover å gi folk flest sin egen sky, f.eks. CasaOS, Cosmos, Freedombox, Yunohost, etc. Problemet med disse løsningene er at folk flest ikke vil/kan ha en server skrudd på 24/7, men grunntanken er da fin, synes jeg. Kunne en “datacoop” tilby en tilgang til en slik privat sky og kanskje i tillegg hjelpe med det tekniske og drive litt med opplysning? Jeg har lekt litt med de ulike løsningene og spesielt Yunohost så veldig lovende ut. De tilbyr en test-tilgang på sin egen server hvor dere kan snuse litt rundt.
Hva synes dere?
Hei @thomasBE! Det var traurig at NTNU ikke ville tilby serverplass, men ikke uforventet. Jeg var opptatt med å organisere i fagbevegelsen uka som var, så har ikke spurt UiT ennå. Spurte data.coop hvordan de løser sine serverbehov, spent på om det er noe vi kan og vil etterfølge. Interessant med forskningsvinklingen, men det virker litt for sårbart og tidsbegrenset/prosjekt-artet for å bygge vår felles digitale infrastruktur på.
Ble forresten nettopp gjort oppmerksom på at @hackeriet@chaos.social har serverrom. Kanskje vi kan samarbeide?Angående privat sky alá tilgang til separate virtualiserte yunohost, er jeg enig i at tanken er god. Den løsningen appellerer nok til en del av de mer teknologi-vante, og vil være en del av fremtiden.
Til kontekst før de neste avsnittene; jeg ånder for demokrati, selvbestemmelse, menneskeverd og er skeiv, og ser derfor med frykt på fascismens fremmarsj.
Jeg mener vi må yte rask og effektiv motstand mot Trump, Musk og deres allierte (bl.a. tek-gigantene), for å vinne muligheten til å tenke på fremtiden. Effektiv motstand avhenger av massiv og bred organisering, blant annet ved å frigjøre folk og organisasjonser fra fascist-allierte leverandører av digitale produkter og tjenester, og sette dem istand til å ta tilbake kontrollen over sin digitale hverdag.
Jeg mistenker at det ikke er veldig mange folk i Norge som kan tenke seg å ha øverste ansvar / eneansvar for kontinuerlig drift av mangfoldet av digitale tjenester de selv bruker. Som eksempel, er ikke jeg blant dem som kan tenke seg dét.
Det er så mye annet i livet som krever sitt, at jeg vil ha muligheten til å bidra for å opprettholde felles tjenester når jeg har anledning og overskudd; og fortsatt kunne stole på deres pålitelighet når jeg må vende fokuset mitt andre steder i et halvår eller tre. Det tror jeg mange andre føler også.Det er nå kampen står, og det er nå vi må organisere folk og organisasjoner til bedre alternativer enn kapitalistisk kontrollerte digitale tjenester.
Det som (i mine øyne) fremstår mest realistisk å få hundretusener av folk og organisasjoner med på, på kort sikt, er demokratisk samarbeid om drift av felles digitale tjenester, i medlemsstyrte og -eide organisasjoner. Organisasjonene bør være store nok til å ivareta medlemmenes digitale sikkerhet og tjenester, men små nok til å ivareta velfungerende deltakende demokrati, samt representere et mangfold av strategier og tjenestetilbud for at mangfoldet av folk og organisasjoner skal få behovene sine møtt som medlem av en demokratisk organisasjon.
Jeg mener ikke at “tilgang til individuell installasjon av privat sky” er en dårlig løsning, og jeg håper ikke det framstår sånn. Det er helt klart et segment av befolkningen, og antageligvis enda flere organisasjoner som foretrekker å få behovene sine møtt på den måten via en demokratisk organisasjon.
Jeg mener bare strategien “tilgang til kompetent administrerte fellestjenester under demokratisk kontroll” er bedre egnet til å bygge en massebevegelse som frigjør mange folk på kort tid.
-
Takk, @papiris, for ditt svar! Jeg ser poenget ditt, jeg er enig og vil fortsatt gjerne bidra til prosjektet “digitale tjenester under demokratisk kontroll”. Har i tillegg lyst å hjelpe folk som vil lære seg å ta tilbake kontroll gjennom å administrere sin egen digital infrastruktur. Det ene utelukker heldigvis ikke det andere, tvert om!
-
Takk, @papiris, for ditt svar! Jeg ser poenget ditt, jeg er enig og vil fortsatt gjerne bidra til prosjektet “digitale tjenester under demokratisk kontroll”. Har i tillegg lyst å hjelpe folk som vil lære seg å ta tilbake kontroll gjennom å administrere sin egen digital infrastruktur. Det ene utelukker heldigvis ikke det andere, tvert om!
-
Oppdatering
Erfaringsmøte
Benjamin i data.coop har merket av i datospørringa at han kan delta på videomøte for erfaringsoverføring med oss etter ca kl 20 (leggetid) den 15., 16. eller 17. april.
Kan alle som har sagt seg villig til å ta ansvar innenfor et felt i datafellesskapet, merke av på datospørringa hvilke dager av 15., 16. og 17. det passer for deg å delta på et videomøte kl 20 - 2130?
Datospørring her: https://when.data.coop/p/zrIqam17ZgiFKoordinering av innsats
@pilum@fribygda.no: Har du fått kommet igang med oversettelsen av data.coops dokumenter til norsk?
@siljelb@snabelen.no og @eivind@mastodon.fjerland.no: dere har meldt ifra at dere hovedsaklig vil bidra med oversettelse, samt som bruker av tjenestene. Kan dere samarbeide med pilum om oversettelse?
@fredrik@fyksen.me og @rsolva (Ruben): Dere har meldt ifra at dere vil bidra med infrastruktur, kan dere utdype hva det innebærer?
Ruben: Du har meldt at du vil bidra med design, kan du eventuelt samarbeide med noen om å lage en presentasjon av datafellesskapet, som vi kan vise til folk og organisasjoner?
@hallvors, @thomasbe: Dere har meldt at dere vil bidra med administrasjon/organisasjon, kan dere bidra med det allerede nå?
Ting som å kontakte potensielle samarbeidspartnere, forberede stiftelsesmøte, koordinere et område av innsatsen, og liknende.Thomas er godt igang med infrastruktur, vil du koordinere innsatsen for infrastruktur (og gjerne fortelle teknisk-gjengen nevnt under hvorfor yunohost virker egnet for oss)?
Hallvord, kan du forberede stiftelsesmøte? Er det spesielle ting vi bør ha i vedtektene, formalia som må på plass, innkalling, osv.
Tor Christian, Erik, @rwdf@fribygda.no, Steinar, @letterbeen: Kan dere forberede det tekniske? Undersøke tekniske løsninger (data.coop, evt yunohost) tilpasse og teste litt, sånn at når vi får stiftet foreningen, kjøpt domene og har tilgang på server; kan vi relativt kjapt og smertefritt begynne med drift og bruk av tjenestene samt medlemssystem?
@tk@mastodon.green: kan du lage et kostnadsoverslag basert på ulike valg av infrastruktur? VPS i Norge, VPS i EU, server i vårt eie med kun strøm og komponenter som utgifter, server i vårt eie + kolokasjonsleie.
Vi er 30 folk, bikker kanskje 100 medlemmer innen ett år, som antageligvis i snitt vil bruke ~50GiB hver.De gode folka under her må gjerne trø til der de føler seg kallet, eller spare på energien til folka ovenfor behøver avløsing. Møt i alle fall gjerne på erfaringsmøte med data.coop
️
@audunmb@todon.nl @ahaldorsen@tutoteket.no @roybohmer@snabelen.no @lettosprey@tech.lgbt @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @thomaspfaff@snabelen.no
-
Oppdatering
Erfaringsmøte
Benjamin i data.coop har merket av i datospørringa at han kan delta på videomøte for erfaringsoverføring med oss etter ca kl 20 (leggetid) den 15., 16. eller 17. april.
Kan alle som har sagt seg villig til å ta ansvar innenfor et felt i datafellesskapet, merke av på datospørringa hvilke dager av 15., 16. og 17. det passer for deg å delta på et videomøte kl 20 - 2130?
@pilum@fribygda.no: Har du fått kommet igang med oversettelsen av data.coops dokumenter til norsk?
@siljelb@snabelen.no og @eivind@mastodon.fjerland.no: dere har meldt ifra at dere hovedsaklig vil bidra med oversettelse, samt som bruker av tjenestene. Kan dere samarbeide med pilum om oversettelse?
@fredrik@fyksen.me og @rsolva (Ruben): Dere har meldt ifra at dere vil bidra med infrastruktur, kan dere utdype hva det innebærer?
Ruben: Du har meldt at du vil bidra med design, kan du eventuelt samarbeide med noen om å lage en presentasjon av datafellesskapet, som vi kan vise til folk og organisasjoner?
@hallvors, @thomasbe: Dere har meldt at dere vil bidra med administrasjon/organisasjon, kan dere bidra med det allerede nå?
Ting som å kontakte potensielle samarbeidspartnere, forberede stiftelsesmøte, koordinere et område av innsatsen, og liknende.Thomas er godt igang med infrastruktur, vil du koordinere innsatsen for infrastruktur (og gjerne fortelle teknisk-gjengen nevnt under hvorfor yunohost virker egnet for oss)?
Hallvord, kan du forberede stiftelsesmøte? Er det spesielle ting vi bør ha i vedtektene, formalia som må på plass, innkalling, osv.
Tor Christian, Erik, @rwdf@fribygda.no, Steinar, @letterbeen: Kan dere forberede det tekniske? Undersøke tekniske løsninger (data.coop, evt yunohost) tilpasse og teste litt, sånn at når vi får stiftet foreningen, kjøpt domene og har tilgang på server; kan vi relativt kjapt og smertefritt begynne med drift og bruk av tjenestene samt medlemssystem?
@tk@mastodon.green: kan du lage et kostnadsoverslag basert på ulike valg av infrastruktur? VPS i Norge, VPS i EU, server i vårt eie med kun strøm og komponenter som utgifter, server i vårt eie + kolokasjonsleie.
Vi er 30 folk, bikker kanskje 100 medlemmer innen ett år, som antageligvis i snitt vil bruke ~50GiB hver.De gode folka under her må gjerne trø til der de føler seg kallet, eller spare på energien til folka ovenfor behøver avløsing. Møt i alle fall gjerne på erfaringsmøte med data.coop
️
@audunmb@todon.nl @ahaldorsen@tutoteket.no @roybohmer@snabelen.no @lettosprey@tech.lgbt @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @thomaspfaff@snabelen.no
-
Oppdatering
Erfaringsmøte
️
@papiris @siljelb @eivind
Eg har diverre ikkje fått prioritert dette, men eg vonar eg får litt tid neste veke.Foreløpig har eg klona dei git-repositoria deira som ikkje er interne dokument for data.coop:
https://fj.j1nk4l.com/data.coop
Og eg har gjort litt omsetjing på website: https://fj.j1nk4l.com/data.coop/website
Folk som ønskjer å bidra mot min klone kan sende meg ein DM for å få brukar.
-
Hei, jeg har dessverre ikke fått involvert meg så mye som ønsket ennå … Men jeg kom tilfeldigvis i prat med en fyr på Eivind Trædal sin Discord “Antifascistisk fellesskap” som jobber som informasjonssikkerhetsleder ved UiA og har erfaring med Yunohost. Hvis jeg tolka det riktig.
Han er interessert i å bidra med å svare på eventuelle spørsmål vi måtte ha. -
Hei, jeg har dessverre ikke fått involvert meg så mye som ønsket ennå … Men jeg kom tilfeldigvis i prat med en fyr på Eivind Trædal sin Discord “Antifascistisk fellesskap” som jobber som informasjonssikkerhetsleder ved UiA og har erfaring med Yunohost. Hvis jeg tolka det riktig.
Han er interessert i å bidra med å svare på eventuelle spørsmål vi måtte ha. -
@thomasBE Det kan så godt være at folk er bortreist, ja. Jeg tok ikke høyde for påska.
Jeg vil at datafellesskapet skal være uhierarkisk og demokratisk aktiviserende i bredden, og da er det bra å involvere mange av oss, blant annet på møtene våre.
Samtidig vil jeg at vi skal komme videre i løypa med tanke på infra, teknisk, stiftelse og prosesser.
Vi vil nok få svar på hva som bør være våre første skritt videre, i dette første møtet med data.coop, men siden det er flere med ulike ansvarsroller som ikke kan delta i påska, kan det bli vanskelig å komme til gode beslutninger og å handle på dem.
Vi er folk alle sammen, og jeg tror noe av det sterkeste som binder oss sammen i initiativet for datafelleskap, er ønsket om å føle og utøve reell medbestemmelse over våre egne digitale liv.
Dersom vi mister dét av syne, passiviseres vi, og da mister vi også datafellesskapet
Det virker som to-tre flere av oss vil kunne delta på møtet dersom vi flytter det til uka etter påske, og det vil være en stor fordel for oss.
Jeg utvider datospørringa til ut april måned, og ber Benjamin / data.coop om å merke nye dager som passer for dem.
Merk nye dager som passer for dere!
@tk@mastodon.green @rwdf @hallvors @fredrik@fyksen.me @rsolva @letterbeen
@audunmb@todon.nl @ahaldorsen@tutoteket.no @roybohmer@snabelen.no @lettosprey@tech.lgbt @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @thomaspfaff@snabelen.no @pilum@fribygda.no @siljelb@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no -
Jeg skal svare på kalenderdeltagelse og prøve å sette av litt tid, men for ett par uker siden bestemte vi oss for å se etter nytt rede som er litt enklere å holde ved like og mer nær togstasjon. Det betyr at jeg vil få “mer fritid” etterhvert, men frem til vi har flyttet blir det veldig redusert, det blir veldig mye rydding og pakking…
-
Jeg skal svare på kalenderdeltagelse og prøve å sette av litt tid, men for ett par uker siden bestemte vi oss for å se etter nytt rede som er litt enklere å holde ved like og mer nær togstasjon. Det betyr at jeg vil få “mer fritid” etterhvert, men frem til vi har flyttet blir det veldig redusert, det blir veldig mye rydding og pakking…
@ThatOsprey Supert! Ser den, lykke til med redejakten
-
Oppdatering 14. april
Infrastruktur
Chattet med folk i @hackeriet@chaos.social på irc i forrige uke om mulig samarbeid. De har et punk serverrom med noe plass, og synes initiativet er råkult. De er positive til samarbeid, så lenge et av deres medlemmer tar ansvar for samarbeidet. De sier dog at serverrommet deres ikke er plassen å ha ting man er redd for, fordi tilgangen dit er relativt åpen.
Kan noen i Oslo besøke dem, samtale om ulike former for samarbeid, og kikke på serverrommet deres? De holder til i førsteetasjen av Hausmania, og har åpent hver tirsdag og
torsdagEDIT: lørdag kveld. https://hackeriet.noHvilke digitale tjenester vil du at vi skal drifte og bruke sammen?
Fortell resten av fellesskapet hvilke tjenester du har behov for, og ønsker å drifte kollektivt. Det er ingen øvre grense på antall tjenester, men husk på at det må være håndterbart for oss med tanke på vedlikehold, sikkerhet og ressursbruk. Her er avstemningen.
Tidsplan
For å ivareta fremdrift og god gruppestemning samt forbedre oversiktligheten, bør vi bli enige om når vi ønsker å nå ulike milepæler.
- Innen hvilken dato skal vi stifte foreningen?
- Når vil vi ha tilgang på infrastruktur (server, tilbehør), og ha den klar til bruk?
- Når skal vi ha foreningens nettside oppe og gå?
- Innen når vil vi begynne drift og bruk av tjenester for personlige medlemmer?
- Når skal vi åpne for gruppe-/organisasjonsmedlemmer?
Teknisk
Glemte å nevne i forrige “Oppdaterings”-innlegg at folka i den tekniske arbeidsgruppa (Tor Christian, Erik, @rwdf@fribygda.no, Steinar, @letterbeen) gjerne bør se på og vurdere de tekniske løsningene til https://coopcloud.tech.
@bobslaede kan du snakke med dem om det?Erfaringsoverføringsmøte med data.coop
Vi ble litt få folk fra oss som kunne delta nå i påska (3 folk), så vårt første møte utsettes til uka etter påske. Håper mange med ulike ansvarsroller kan delta!
Balder (data.coop) har svart at det passer best for ham 29. eller 30. april, og at han kanskje kan stille 23., 24. eller 25. april.Annet
Fortalte om initiativet vårt for datafellesskap i gruppechatten til den anarkistiske, demokratiske deltakerfestivalen Karlsøyfestivalen, og de syntes det var kult. Det var de som tipset om Hackeriet.
@tk@mastodon.green @hallvors @fredrik@fyksen.me @rsolva
@audunmb@todon.nl @ahaldorsen@tutoteket.no @roybohmer@snabelen.no @ThatOsprey @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @thomaspfaff@snabelen.no @pilum@fribygda.no @siljelb@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no @thomasBE -
Oppdatering 14. april
Infrastruktur
Chattet med folk i @hackeriet@chaos.social på irc i forrige uke om mulig samarbeid. De har et punk serverrom med noe plass, og synes initiativet er råkult. De er positive til samarbeid, så lenge et av deres medlemmer tar ansvar for samarbeidet. De sier dog at serverrommet deres ikke er plassen å ha ting man er redd for, fordi tilgangen dit er relativt åpen.
Kan noen i Oslo besøke dem, samtale om ulike former for samarbeid, og kikke på serverrommet deres? De holder til i førsteetasjen av Hausmania, og har åpent hver tirsdag og
torsdagEDIT: lørdag kveld. https://hackeriet.noHvilke digitale tjenester vil du at vi skal drifte og bruke sammen?
Fortell resten av fellesskapet hvilke tjenester du har behov for, og ønsker å drifte kollektivt. Det er ingen øvre grense på antall tjenester, men husk på at det må være håndterbart for oss med tanke på vedlikehold, sikkerhet og ressursbruk. Her er avstemningen.
Tidsplan
For å ivareta fremdrift og god gruppestemning samt forbedre oversiktligheten, bør vi bli enige om når vi ønsker å nå ulike milepæler.
- Innen hvilken dato skal vi stifte foreningen?
- Når vil vi ha tilgang på infrastruktur (server, tilbehør), og ha den klar til bruk?
- Når skal vi ha foreningens nettside oppe og gå?
- Innen når vil vi begynne drift og bruk av tjenester for personlige medlemmer?
- Når skal vi åpne for gruppe-/organisasjonsmedlemmer?
Teknisk
Glemte å nevne i forrige “Oppdaterings”-innlegg at folka i den tekniske arbeidsgruppa (Tor Christian, Erik, @rwdf@fribygda.no, Steinar, @letterbeen) gjerne bør se på og vurdere de tekniske løsningene til https://coopcloud.tech.
@bobslaede kan du snakke med dem om det?Erfaringsoverføringsmøte med data.coop
Vi ble litt få folk fra oss som kunne delta nå i påska (3 folk), så vårt første møte utsettes til uka etter påske. Håper mange med ulike ansvarsroller kan delta!
Balder (data.coop) har svart at det passer best for ham 29. eller 30. april, og at han kanskje kan stille 23., 24. eller 25. april.Annet
Fortalte om initiativet vårt for datafellesskap i gruppechatten til den anarkistiske, demokratiske deltakerfestivalen Karlsøyfestivalen, og de syntes det var kult. Det var de som tipset om Hackeriet.
@tk@mastodon.green @hallvors @fredrik@fyksen.me @rsolva
@audunmb@todon.nl @ahaldorsen@tutoteket.no @roybohmer@snabelen.no @ThatOsprey @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @thomaspfaff@snabelen.no @pilum@fribygda.no @siljelb@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no @thomasBE@papiris minimal korreksjon: åpent hver tirsdag og lørdag kveld.
velkommen hit