Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg har ikke lige set nogen #Skolechat diskussion om den nye karakterskala med et ekstra trin mellem 4-10 og en stjerne til særligt gode 12-tals elever.

Jeg har ikke lige set nogen #Skolechat diskussion om den nye karakterskala med et ekstra trin mellem 4-10 og en stjerne til særligt gode 12-tals elever.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
skolechatdkpoldkvid
16 Indlæg 6 Posters 91 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

@mok0 @folfdk

Absolut!

Derudover efterlader eksistensen af en undtagelseskarakter det helt forkerte indtryk, når det sammenlignes med systemer (de fleste), som ikke har en sådan karakter.

Man møder næste andrig en "Straight A-Student", hvis et A, der gives frit, ekvivalerer med et 13-tal, der næsten aldrig gives. Vores bedste studerende opfattes som middelmådige, fordi sammenligningen er misvisende.

IMHO er selv den nuværende skala for hård.

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
    folfdk@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

@SuneAuken

For hård == det er for svært at få 12?

Cc @mok0

suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
    0
    • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@SuneAuken

For hård == det er for svært at få 12?

Cc @mok0

suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
      suneauken@mastodon.world
      wrote sidst redigeret af

@folfdk @mok0

Jep. Eller rettere: Det er for svært at få topkarakteren, når den sammenlignes med systemer, hvor 15-20% får topkarakter.

jeppe@uddannelse.socialJ mok0@mastodon.onlineM 2 Replies Last reply
      0
      • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@tofticles

Hvis du gerne vil have en længere forklaring er der en her:

https://www.slideserve.com/lundy/7-trinsskalaen

Men generelt:
        7-trins skalaen er lavet så man kan beregne meningsfulde gennemsnit fra tallene, samt er internationalt anvendelig i forhold til ECTS systemet (med bogstav karakterer)
        Vedhæftede forklaringer af hvad hver enkelt karakter betyder (fra linket) synes jeg er ligetil og fornuftig.

de store spring er så afledt af restriktionerne til en internationalt kompatibel tal-skala

tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
        tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
        tofticles@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@folfdk Tak!

Men den konvertering vil vel gå helt i hegnet med det nye forslag? (Jeg tror nok vi er enige, men vil gerne lige verificere 😄), så vi igen får en dansk model, som er lige præcis intet værd, når man skal bruge den internationalt.

folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
        0
        • tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net

@folfdk Tak!

Men den konvertering vil vel gå helt i hegnet med det nye forslag? (Jeg tror nok vi er enige, men vil gerne lige verificere 😄), så vi igen får en dansk model, som er lige præcis intet værd, når man skal bruge den internationalt.

folfdk@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@tofticles
          Præcis.

Specielt med den her stjerne karakter som tilføjelse til 12-tallet, som jo ikke kan bruges til andet end at gøre de studerende usikre på sig selv og mærke et urealistisk pres.

Jeg har ikke set noget om hvordan man har tænkt sig at give den karakter (altså hvilken forklaring/tekst hører der med)

1 Reply Last reply
          0

@folfdk @mok0

Jep. Eller rettere: Det er for svært at få topkarakteren, når den sammenlignes med systemer, hvor 15-20% får topkarakter.

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
            jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
            jeppe@uddannelse.social
            wrote sidst redigeret af

@SuneAuken @folfdk @mok0 "Det er ikke kun tallene på karakterskalaen, den er gal med. Det er hele ideen"

#skolechat

https://politiken.dk/del/cj1v1BAFVDsA

1 Reply Last reply
            1
            0
            • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net shared this topic

@folfdk @mok0

mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
              mok0@mastodon.online
              wrote sidst redigeret af

@SuneAuken @folfdk Det jeg kan lide ved 12 skalaen er at det er detaljeret beskrevet hvad studerende skal kunne for at få 12. Der er ingen ubeskrevet X-factor du skal have for at få 12*. Pigerne behøver ikke flashe deres attributter foran censor og du behøver ikke være en smart talking sælger. Kan du stoffet perfekt, får du 12. Ros kan du få hjemme hos mor og far, ikke en opgave for uni.

suneauken@mastodon.worldS J 2 Replies Last reply
              0
              • mok0@mastodon.onlineM mok0@mastodon.online

@SuneAuken @folfdk Det jeg kan lide ved 12 skalaen er at det er detaljeret beskrevet hvad studerende skal kunne for at få 12. Der er ingen ubeskrevet X-factor du skal have for at få 12*. Pigerne behøver ikke flashe deres attributter foran censor og du behøver ikke være en smart talking sælger. Kan du stoffet perfekt, får du 12. Ros kan du få hjemme hos mor og far, ikke en opgave for uni.

suneauken@mastodon.world
                wrote sidst redigeret af

@mok0 @folfdk

Nu husker jeg ikke, hvornår jeg sidst har set en kavalergang til eksamen (dog: @tanyakaroli vil kunne fortælle dig, at jeg overhovedet ikke KAN huske, hvordan mine studerende er klædt), men i øvrigt er jeg helt enig i, at det er en kæmpe værdi, at topkarakteren er en, man kan arbejde sig til, ikke et resultat af en særlig form for akademisk magiudøvelse.

1 Reply Last reply
                0

J This user is from outside of this forum
                  johnrohde@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@mok0 @SuneAuken @folfdk
                  Jeg oplever at der er en kultur, hvor man får 12, hvis man ikke begår fejl.
                  Det betyder at man som underviser ikke kan få elever til at svare på spørgsmål.
                  Sidstnævnte er ekstremt ubehageligt som underviser, du taler ud i et dødt rum hvor eleverne gemmer sig bag deres computere. Der er ingen interaktion.
                  Det er den gamle "Class ... anyone ... Bueler" joke, men i virkeligheden.
                  Jeg har kørt nogle workshops for det lokale universitet og har virkelig dårlige oplevelser.

mok0@mastodon.onlineM 1 Reply Last reply
                  0
                  • J johnrohde@helvede.net

@mok0 @SuneAuken @folfdk
                    Jeg oplever at der er en kultur, hvor man får 12, hvis man ikke begår fejl.
                    Det betyder at man som underviser ikke kan få elever til at svare på spørgsmål.
                    Sidstnævnte er ekstremt ubehageligt som underviser, du taler ud i et dødt rum hvor eleverne gemmer sig bag deres computere. Der er ingen interaktion.
                    Det er den gamle "Class ... anyone ... Bueler" joke, men i virkeligheden.
                    Jeg har kørt nogle workshops for det lokale universitet og har virkelig dårlige oplevelser.

mok0@mastodon.online
                    wrote sidst redigeret af

@johnrohde @SuneAuken @folfdk Det er jo ikke rigtigt. Det handler ikke om "ikke at begå fejl" opgaven er at mestre den målsætning der er for faget. Overhovedet ikke det samme som "ikke at begå fejl". Hvis du har eksamineret efter de præmisser har du misforstået din opgave.

J 1 Reply Last reply
                    0

@johnrohde @SuneAuken @folfdk Det er jo ikke rigtigt. Det handler ikke om "ikke at begå fejl" opgaven er at mestre den målsætning der er for faget. Overhovedet ikke det samme som "ikke at begå fejl". Hvis du har eksamineret efter de præmisser har du misforstået din opgave.

johnrohde@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@mok0 @SuneAuken @folfdk
                      Hej, jeg er ikke fjenden her !
                      Det er en generel kultur blandt de unge på uddannelses institutioner.
                      Jeg kørte bare et par workshops uden eksamen og oplevede en meget klar kultur som jeg ikke brød mig om.
                      Min datter fortalte om præcis den samme kultur da hun gik i gym.

suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
                      0
                      • J johnrohde@helvede.net

@mok0 @SuneAuken @folfdk
                        Hej, jeg er ikke fjenden her !
                        Det er en generel kultur blandt de unge på uddannelses institutioner.
                        Jeg kørte bare et par workshops uden eksamen og oplevede en meget klar kultur som jeg ikke brød mig om.
                        Min datter fortalte om præcis den samme kultur da hun gik i gym.

suneauken@mastodon.world
                        wrote sidst redigeret af

@johnrohde @mok0 @folfdk

Enig i, at du ikke er fjenden.

Men når et er sagt: Det er slet ikke en kultur, jeg kan genkende fra mine studerende. De vil gennemgående rigtig gerne engagere sig, og de er ikke mere bange for eksamen, end vi var.

1 Reply Last reply
                        0
                        Svar
                        • Svar som emne
                        Login for at svare
                        • Ældste til nyeste
                        • Nyeste til ældste
                        • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.