Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Idéer & tiltag
  3. Datafellesskap i Norge!

Datafellesskap i Norge!

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Idéer & tiltag
foreningerfarvelbigtechnorwaynorgedata.coop
57 Indlæg 20 Posters 942 Visninger 5 Watching
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    papiris
    wrote on sidst redigeret af papiris

Vi hadde et flott møte i dag, @hopland@snabelen.no skriver referat.

For å gi dere som ikke kunne delta på videomøtet bedre innsyn i diskusjonen, besluttet vi å gjøre opptak av møtet.
    Videoen er tilgjengelig her: https://cloud.data.coop/s/XWoMeR2KpCzi3GP

Dere må kanskje laste den ned før dere kan se den.
    Nå hadde det vært kjekt med peertube 🙂

Sliten nå, skriver mer på mandag (etter 1.mai, konfirmasjon og bursdag)

rsolvaR 1 Reply Last reply
    3
    • T Offline
      T Offline
      thomasBE
      wrote sidst redigeret af

Flott med opptak, takk @papiris et al.!

1 Reply Last reply
      0
      • P papiris

Vi hadde et flott møte i dag, @hopland@snabelen.no skriver referat.

For å gi dere som ikke kunne delta på videomøtet bedre innsyn i diskusjonen, besluttet vi å gjøre opptak av møtet.
        Videoen er tilgjengelig her: https://cloud.data.coop/s/XWoMeR2KpCzi3GP

Dere må kanskje laste den ned før dere kan se den.
        Nå hadde det vært kjekt med peertube 🙂

Sliten nå, skriver mer på mandag (etter 1.mai, konfirmasjon og bursdag)

rsolvaR Offline
        rsolvaR Offline
        rsolva
        wrote sidst redigeret af rsolva

@papiris Takk for hyggelig møte i går kveld! Jeg har forhørt meg med den andre halvdelen av Skyfritt, @jostein@dmz.skyfritt.net, og han er positiv til å gi plass til initiativet på vår Forgejo-instans, forge.dmz.skyfritt.net!

EDIT: Vi har ikke åpnet for allmenn kontoregistrering, men hvis dere tar kontakt med meg på DM her eller via @ruben@dmz.skyfritt.net, så ordner vi det etterhvert!

1 Reply Last reply
        1
        • P Offline
          P Offline
          papiris
          wrote sidst redigeret af

Møte angående Datafellesskap

ti. 29 april 2025 20:00 - 21:15

Referent: @hopland@snabelen.no (BigBabyThor)

Med i møte:

• Torjus S.E.
          • @derhagen@snabelen.no
          • @papiris@fribygda.no
          • @Roy @roybohmer@snabelen.no
          • @tk@mastodon.green
          • @benjaoming@social.data.coop (Balder)
          • Jacob
          • @letterbeen@snabelen.no @letterbeen (Martin)
          • @ruben@social.cloudless.world @rsolva (Ruben)
          • BigBabyThor
          • Kari

Hvordan funker “datafellesskapet” coop.data?

Balders forklaring

Ideen med “Data-coop” er vi kan samle open source produkter som Nextcloud, passord behandlere, osv i en felles tjeneste blant en gruppe mennesker.

Danskene startet med Matrix, Mastodon og Nextcloud. De gikk så videre til å inkludere passord behandler fordi man ikkje kan stole helt på passord tjenester man ikkje har kontroll over.

Alle tjenester er konfigurert som docker/konteiner bilder med en Ansible konfigurasjon, med docker-compose for å sette opp mange tjenester per person.

Man burde momse på medlemskapene, for å gjøre ting enkelt. Hvis man bare opprettholder det manualt spør man om problemer. Derfor hjelper det veldig å formalisere medlemskapene via en form av skatting sånn at man kan ta det med ro.

De kjører alle sine tjenester på 1 ut av 2 maskiner, den andre som er en failover. De tenker på å faktisk få nye lokasjoner for å blande tjenester med hverandre over internett. De vil utvide til en “minirack” server for å gjøre den enklere å ivareta, bla at den bruker mindre strøm.

Ikkje alle tjenester er delt. Noen tjenester har man hver for seg, som NextCloud og passord behandler, men ting som Pixelfed og Mastodon holder dem som delt fordi det er felles platformer.

Spørsmål til Balder (og svar)

Hvor trygt er medlemssystemet?

De har selv skrevet medlemssystemet selv og det består av ett python prosjekt. Det er et fellesprosjekt.
          https://git.data.coop/data.coop/membersystem

Terms og lignende?

“Acceptable Usage Policy” er den selvlagde avtalen mellom tjeneste og brukermedlem, som har nulltoleranse for giftighet. Alt modereres igjennom Mastodon.

https://git.data.coop/data.coop/dokumenter/src/branch/main/Acceptable Usage Policy.md

Referanser:

• https://forum.fedi.dk/topic/154/datafellesskap-i-norge - Fedi.dk forum post
          • https://fribygda.no/@papiris/114151095530326191 - Mastodon post av @papiris@fribydga.no
          • https://data.coop/ - Nettsiden for Data.coop
          • https://git.data.coop/data.coop - Data.coop sine git kildekodebrønner / repo
          • https://fedi.dk - Fedi.dk domene
          • https://www.infomaniak.com/en - En organisasjon som hjelper deg å flytte clouden din vekk fra Google
          A 1 Reply Last reply
          1
          1
          • hopland@snabelen.noH hopland@snabelen.no shared this topic
          • P papiris

Møte angående Datafellesskap

ti. 29 april 2025 20:00 - 21:15

Referent: @hopland@snabelen.no (BigBabyThor)

Med i møte:

• Torjus S.E.
            • @derhagen@snabelen.no
            • @papiris@fribygda.no
            • @Roy @roybohmer@snabelen.no
            • @tk@mastodon.green
            • @benjaoming@social.data.coop (Balder)
            • Jacob
            • @letterbeen@snabelen.no @letterbeen (Martin)
            • @ruben@social.cloudless.world @rsolva (Ruben)
            • BigBabyThor
            • Kari

Hvordan funker “datafellesskapet” coop.data?

Balders forklaring

Ideen med “Data-coop” er vi kan samle open source produkter som Nextcloud, passord behandlere, osv i en felles tjeneste blant en gruppe mennesker.

Danskene startet med Matrix, Mastodon og Nextcloud. De gikk så videre til å inkludere passord behandler fordi man ikkje kan stole helt på passord tjenester man ikkje har kontroll over.

Alle tjenester er konfigurert som docker/konteiner bilder med en Ansible konfigurasjon, med docker-compose for å sette opp mange tjenester per person.

Man burde momse på medlemskapene, for å gjøre ting enkelt. Hvis man bare opprettholder det manualt spør man om problemer. Derfor hjelper det veldig å formalisere medlemskapene via en form av skatting sånn at man kan ta det med ro.

De kjører alle sine tjenester på 1 ut av 2 maskiner, den andre som er en failover. De tenker på å faktisk få nye lokasjoner for å blande tjenester med hverandre over internett. De vil utvide til en “minirack” server for å gjøre den enklere å ivareta, bla at den bruker mindre strøm.

Ikkje alle tjenester er delt. Noen tjenester har man hver for seg, som NextCloud og passord behandler, men ting som Pixelfed og Mastodon holder dem som delt fordi det er felles platformer.

Spørsmål til Balder (og svar)

Hvor trygt er medlemssystemet?

De har selv skrevet medlemssystemet selv og det består av ett python prosjekt. Det er et fellesprosjekt.
            https://git.data.coop/data.coop/membersystem

Terms og lignende?

“Acceptable Usage Policy” er den selvlagde avtalen mellom tjeneste og brukermedlem, som har nulltoleranse for giftighet. Alt modereres igjennom Mastodon.

https://git.data.coop/data.coop/dokumenter/src/branch/main/Acceptable Usage Policy.md

Referanser:

• https://forum.fedi.dk/topic/154/datafellesskap-i-norge - Fedi.dk forum post
            • https://fribygda.no/@papiris/114151095530326191 - Mastodon post av @papiris@fribydga.no
            • https://data.coop/ - Nettsiden for Data.coop
            • https://git.data.coop/data.coop - Data.coop sine git kildekodebrønner / repo
            • https://fedi.dk - Fedi.dk domene
            • https://www.infomaniak.com/en - En organisasjon som hjelper deg å flytte clouden din vekk fra Google
            A Offline
            A Offline
            anderscs
            wrote sidst redigeret af

@papiris Jeg er interessert i å opprette en norsk ATproto server (PDS). Jeg har en allerede kjørende på pds.softeno.io. Er dette interessant for data.coop?

1 Reply Last reply
            0
            • K Offline
              K Offline
              kariesta
              wrote sidst redigeret af

Hva er ståa her nå egentlig? Hva er neste ting å fikse?
              Jeg vil gjerne bidra, men venter til ting virker litt mer landet.

P 1 Reply Last reply
              0
              • K kariesta

Hva er ståa her nå egentlig? Hva er neste ting å fikse?
                Jeg vil gjerne bidra, men venter til ting virker litt mer landet.

P Offline
                P Offline
                papiris
                wrote sidst redigeret af papiris

@kariesta Supert at du vil bidra! Dette er ståa:

Status

Konsensus ser ut til å være at vi starter med blåkopi av data.coops digitale infrastruktur, dokumenter og nettside, oversatt og med lokale tilpasninger.

Jeg mener vi bør bruke Skyfritt sin Forgejo-instans til oversettelse og tilpasning, hvis de er villige til å hoste våre andre felles tjenester også (for en rettferdig kompensasjon). Det er ikke heldig at brukerregistreringen deres ikke er offentlig tilgjengelig, men Skyfritt er potensielt serverpartneren vår, så vi bør bygge gjensidig tillit gjennom mindre kritisk samarbeid først (dvs disse lokale tilpasningene av data.coop).
                Eventuelt kan vi bruke Codeberg, som er en ideelt driftet forgejo-instans med åpen brukerregistrering. Ulempen med Codeberg er at vi ikke får “dyppet tåa uti vannet” med Skyfritt.
                Hva tenker dere?

Jeg er på togreise i Europa og møter hackere, kooperativister og fagforeningsfolk underveis. @sjn@chaos.social viste meg rundt i @hackeriet@chaos.social (råkul plass forresten!), og det kan godt funke rent praktisk å ha server hos dem, men tilgangen til serverrommet og utstyret der inne er relativt åpen. Rommet er plassert i kjelleren av kultursenteret Hausmania, og om jeg forsto rett kan folk med tilgang til Hausmania eller det okkuperte-nå-legaliserte bokollektivet i nabobygget relativt lett komme seg til serverne.
                Det må noe arbeid til for å eventuelt lage pålitelig fysisk adgangskontroll til serverne. Dør, elektronisk dørlås, låsbar dør til serverkabinett, annen løsning for avtrekkslufting (går nå en lufteslange gjennom et kjellervindu, som kan nås via bakgården), o.l.

Hva tenker dere?

Denne helga er jeg i Danmark, så igår møttes @halfd@social.data.coop i styret til data.coop og jeg til en lang lunsj der vi snakket mye om arbeiderkooperativer, data.coop og øvrige initiativer for digital sjølråderett gjennom fellesskap, slik som https://ukrudt.net. Han fortalte blant annet at data.coop er to enheter, ett kooperativ som eier serveren og gjør brorparten av den økonomiske aktiviteten (innkjøp, utgifter), og en forening som bruker infrastrukturen. Deres struktur har utviklet seg over tid, så jeg tror ikke vi nødvendigvis må ‘gjøre alt rett’ fra starten av heller. Det kan være en god idé å sette medlemskontingenten høyt nok til at vi får råd til å registrere oss som kooperativ i fremtiden.

Jeg var også innom @labitat@chaos.social, et hackerspace i København. De har en kolokasjonsløsning (et låst rackskap med folks mini-pcer (NUC-aktige bokser) inni) som medlemmer kan bruke for 200dkk/mnd, om jeg husker rett. Det var veldig behagelig temperatur inni skapet, kanskje 25°C. Det blir ikke praktisk å være fysisk ansvarlig for en server plassert i utlandet, men løsninga deres kan være til inspirasjon.

Hva som vil bli datafellesskapets løpende kostnader er litt uvisst, og avhenger av hvor vi går for å ha serverplass.

Om vi går for Hackeriet, er dette mine overslag:

• anskaffe en energieffektiv server (8k brukt på finn, eventuelt har medlemmene våre noe hardware de kan donere?)
                • oppgradere serverrommet (4k, pluss ~20 dugnadstimer)
                • strøm og internett fra Hackeriet (40-60kWt, kanskje 500kr mnd tilsammen?)

@ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva har skyfritt mulighet til å hoste datafellesskapet? hva vil det koste oss?

Ting å gjøre

1. Forberede stiftelsesmøte. Åpen innkalling til stiftingen må utsendes minst 14 dager før møtet finner sted. Vi bør ha forslag til vedtekter klare til da. Foreslår at møtet blir hybrid, og at vi som bor rundt omkring i landet kan invitere til deltakelse lokalt. Vi bør sende en notis om stiftelsesmøte til lokalaviser.
                2. Finne navne-alternativer og domener. Fordi bot-er tråler internett etter diskusjoner om domenenavn, og registrerer dem før folka i diskusjonen får gjort det selv, bør vi diskutere valg av navn og domene i et lukket forum. Etter forrige møte laget vi en skjult matrix-chat for formålet, kontakt meg eller skriv matrix-brukeren din her for å bli invitert. Stiftelsesmøte bestemmer navnet og domenet vi bruker, men det er bra å diskutere det på forhånd.
                3. Oversette og gjøre lokale tilpasninger av data.coops interne dokumenter, nettside og digitale infrastruktur.
                4. Forhøre oss om serverplass hos Skyfritt

Jeg er på reise frem til 12. juni, og blir for det meste opptatt med å møte og lære av datafellesskap, fagforeningsfolk og kooperativer (pluss at jeg sykler Toscana rundt med kompiser 22.-28. mai), så tror det er best om noen andre tar hovedansvar for koordinering av initiativet fremover. @audunmb@todon.nl , @hallvors @hallvors@oslo.town , @thomasBE : kan dere tre ta ansvar for koordineringa videre?

@anderscs @tk@mastodon.green @fredrik@fyksen.me @attacnorge@snabelen.no @tom_fredrik@oslo.town @derhagen@snabelen.no @ahaldorsen@tutoteket.no @Roy @roybohmer@snabelen.no @royb @ThatOsprey @lettosprey@tech.lgbt @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @kristian@falk.cafe @ahaldorsen@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @pilum@fribygda.no @siljelb@snabelen.no @astridbg@mastodon.social @eivind@mastodon.fjerland.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @perelling@mastodon.online @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @benjaoming@social.data.coop @tim_jay @jostein@dmz.skyfritt.net @letterbeen @hopland@snabelen.no

sjn@chaos.socialS K 2 Replies Last reply
                3
                • P papiris

Status

Konsensus ser ut til å være at vi starter med blåkopi av data.coops digitale infrastruktur, dokumenter og nettside, oversatt og med lokale tilpasninger.

Jeg mener vi bør bruke Skyfritt sin Forgejo-instans til oversettelse og tilpasning, hvis de er villige til å hoste våre andre felles tjenester også (for en rettferdig kompensasjon). Det er ikke heldig at brukerregistreringen deres ikke er offentlig tilgjengelig, men Skyfritt er potensielt serverpartneren vår, så vi bør bygge gjensidig tillit gjennom mindre kritisk samarbeid først (dvs disse lokale tilpasningene av data.coop).
                  Eventuelt kan vi bruke Codeberg, som er en ideelt driftet forgejo-instans med åpen brukerregistrering. Ulempen med Codeberg er at vi ikke får “dyppet tåa uti vannet” med Skyfritt.
                  Hva tenker dere?

Jeg er på togreise i Europa og møter hackere, kooperativister og fagforeningsfolk underveis. @sjn@chaos.social viste meg rundt i @hackeriet@chaos.social (råkul plass forresten!), og det kan godt funke rent praktisk å ha server hos dem, men tilgangen til serverrommet og utstyret der inne er relativt åpen. Rommet er plassert i kjelleren av kultursenteret Hausmania, og om jeg forsto rett kan folk med tilgang til Hausmania eller det okkuperte-nå-legaliserte bokollektivet i nabobygget relativt lett komme seg til serverne.
                  Det må noe arbeid til for å eventuelt lage pålitelig fysisk adgangskontroll til serverne. Dør, elektronisk dørlås, låsbar dør til serverkabinett, annen løsning for avtrekkslufting (går nå en lufteslange gjennom et kjellervindu, som kan nås via bakgården), o.l.

Hva tenker dere?

Denne helga er jeg i Danmark, så igår møttes @halfd@social.data.coop i styret til data.coop og jeg til en lang lunsj der vi snakket mye om arbeiderkooperativer, data.coop og øvrige initiativer for digital sjølråderett gjennom fellesskap, slik som https://ukrudt.net. Han fortalte blant annet at data.coop er to enheter, ett kooperativ som eier serveren og gjør brorparten av den økonomiske aktiviteten (innkjøp, utgifter), og en forening som bruker infrastrukturen. Deres struktur har utviklet seg over tid, så jeg tror ikke vi nødvendigvis må ‘gjøre alt rett’ fra starten av heller. Det kan være en god idé å sette medlemskontingenten høyt nok til at vi får råd til å registrere oss som kooperativ i fremtiden.

Jeg var også innom @labitat@chaos.social, et hackerspace i København. De har en kolokasjonsløsning (et låst rackskap med folks mini-pcer (NUC-aktige bokser) inni) som medlemmer kan bruke for 200dkk/mnd, om jeg husker rett. Det var veldig behagelig temperatur inni skapet, kanskje 25°C. Det blir ikke praktisk å være fysisk ansvarlig for en server plassert i utlandet, men løsninga deres kan være til inspirasjon.

Hva som vil bli datafellesskapets løpende kostnader er litt uvisst, og avhenger av hvor vi går for å ha serverplass.

• anskaffe en energieffektiv server (8k brukt på finn, eventuelt har medlemmene våre noe hardware de kan donere?)

@ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva har skyfritt mulighet til å hoste datafellesskapet? hva vil det koste oss?

Ting å gjøre

1. Forberede stiftelsesmøte. Åpen innkalling til stiftingen må utsendes minst 14 dager før møtet finner sted. Vi bør ha forslag til vedtekter klare til da. Foreslår at møtet blir hybrid, og at vi som bor rundt omkring i landet kan invitere til deltakelse lokalt. Vi bør sende en notis om stiftelsesmøte til lokalaviser.
                  2. Finne navne-alternativer og domener. Fordi bot-er tråler internett etter diskusjoner om domenenavn, og registrerer dem før folka i diskusjonen får gjort det selv, bør vi diskutere valg av navn og domene i et lukket forum. Etter forrige møte laget vi en skjult matrix-chat for formålet, kontakt meg eller skriv matrix-brukeren din her for å bli invitert. Stiftelsesmøte bestemmer navnet og domenet vi bruker, men det er bra å diskutere det på forhånd.
                  3. Oversette og gjøre lokale tilpasninger av data.coops interne dokumenter, nettside og digitale infrastruktur.

Jeg er på reise frem til 12. juni, og blir for det meste opptatt med å møte og lære av datafellesskap, fagforeningsfolk og kooperativer (pluss at jeg sykler Toscana rundt med kompiser 22.-28. mai), så tror det er best om noen andre tar hovedansvar for koordinering av initiativet fremover. @audunmb@todon.nl , @hallvors @hallvors@oslo.town , @thomasBE : kan dere tre ta ansvar for koordineringa videre?

@anderscs @tk@mastodon.green @fredrik@fyksen.me @attacnorge@snabelen.no @tom_fredrik@oslo.town @derhagen@snabelen.no @ahaldorsen@tutoteket.no @Roy @roybohmer@snabelen.no @royb @ThatOsprey @lettosprey@tech.lgbt @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @kristian@falk.cafe @ahaldorsen@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @pilum@fribygda.no @siljelb@snabelen.no @astridbg@mastodon.social @eivind@mastodon.fjerland.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @perelling@mastodon.online @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @benjaoming@social.data.coop @tim_jay @jostein@dmz.skyfritt.net @letterbeen @hopland@snabelen.no

sjn@chaos.socialS This user is from outside of this forum
                  sjn@chaos.socialS This user is from outside of this forum
                  sjn@chaos.social
                  wrote sidst redigeret af sjn@chaos.social

@papiris @hackeriet @kfh

> … og om jeg forsto rett …

Mulig du var litt kjapp i svingen her ja! 😉

(det er ikke "relativt lett å komme seg til serverne")

1 Reply Last reply
                  0
                  • A Offline
                    A Offline
                    anderscs
                    wrote sidst redigeret af

Et alternativ til Codeberg, Gitea og andre git-tjenester er tangled.sh som bygger på ATproto. Den er fortsatt i alfa, men virker lovende i form av at man ikke trenger å tenke på frontend eller det sosiale git-laget oppå, men kun hoste selve git-backenden. Og man står fritt til å bruke den frontenden man ønsker. Tror det blir en spennende utvikling der. Jeg vurderer selv å utvikle en frontend basert på Next.js

1 Reply Last reply
                    0
                    • P papiris

Status

Hva tenker dere?

Hva tenker dere?

Ting å gjøre

K Offline
                      K Offline
                      kariesta
                      wrote sidst redigeret af

@papiris jeg er gjerne med på praten, @kariesta:matrix.org

1 Reply Last reply
                      1
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.